Σινεμά στην Ελλάδα

tn

Ο Σωτήρης Δημητρίου* μιλά για τον σύχρονο ελληνικό κινηματογράφο

Αναδημοσίευση από τον «Δρόμο της Αριστεράς»

«ΕΡ: Τελευταία, παρατηρούμε στη χώρα μας την επαναφορά ενός αλληγορικού σινεμά…

ΑΠ: Γύρω στο 2000, ξεκίνησε ένας κινηματογράφος με πολλές εκδοχές. Μια τάση του είναι ο νατουραλισμός, με σκηνοθέτες όπως ο Οικονομίδης και ο Γιάνναρης που αποσκοπούν σε μια ανάλυση της κοινωνίας στη χειρότερή της κατάντια. Ο νατουραλισμός έχει δύναμη ανατροπής και επιθετικότητας αλλά δημιουργεί φαταλισμό: Ο κόσμος είναι και θα παραμείνει χάλια, δίχως όραμα διαφυγής. Μια άλλη τάση είναι ο κοινωνικός κινηματογράφος, με προσπάθειες όπως του Τσίτου, του Τζουμέρκα και άλλων, μια περισσότερο υγιής πλευρά, η οποία δυσκολεύται να καρποφορήσει στην Ελλάδα, αλλά επιμένει. Το σύστημα, ωστόσο, προωθεί τον αλληγορικό κινηματογράφο, με τον Κυνόδοντα, που υποτίθεται ότι καταγγέλλει την καταπίεση της κοινωνίας. Στον κινηματογράφο, όμως, δεν υπάρχει αλληγορία. Ο θεατής αυτό που βλέπει το εκλαμβάνει ως πραγματικότητα, το κάνει βίωμα… Είναι πρόσχημα ότι δείχνουμε τα τρωτά της ελληνικής κοινωνίας μέσα απ’ την ελληνική οικογένεια, που ακόμα δεν έχει παίξει τόσο καταπιεστικό ρόλο, παραμένει μάλιστα καταφύγιο όλων των ανέργων… Δεν είναι περίεργο ότι στα φεστιβάλ επιβραβεύονται οι παρακμιακές ταινίες, σε αντίθεση με όσες αναζητούν όραμα;»

* Κοινωνικός ανθρωπολόγος και θεωρητικός του κινηματογράφου – δεν πρόκειται για τον ομώνυμο Ηπειρώτη συγγραφέα. Συνέντευξη στην Ι. Καλαντζή (φωτό & λινκ από μένα)

Advertisements

6 thoughts on “Σινεμά στην Ελλάδα

  1. Μάλλον δεν είναι περίεργο που βραβεύονται παρακμιακές ταινίες. Όχι όμως για … συνωμοσιολογικούς λόγους. Δεν είναι, δηλαδή, ότι εκείνοι που προωθούν επί τούτου τις παρακμιακές ταινίες το κάνουν για να διαποτίσουν τον κόσμο με αυτό το πνεύμα ενώ οι ίδιοι βλέπουν τα πράγματα αλλιώς, μη-παρακμιακά. Απεναντίας, η παρακμιακή κοσμοθεώρηση συμπλέει άριστα με τη μεγαλύτερη περιφρόνηση και σκληρότητα προς τον άλλον. Οι άνθρωποι αυτοί, κοντολογής, οι επικυρίαρχοι, επιβραβεύουν το πνεύμα τους.

    • Εξαιρετικά ακριβές το σχόλιο.Hollowsky.Και μπορεί να πάρει διαστάσεις αν δούμε την ευρύτητα κιν/φος ως αφανής μηχανισμός προπαγάνδας και καταστολής, που κυρίως καταλογίζεται στην tv.

  2. Ναι, χρήσιμη επισήμανση.
    Υπάρχει μια κοινή γλώσσα μεταξύ τους. Και στο βαθμό που είναι κυρίαρχη αυτή η γλώσσα, τη μοιραζόμαστε κι οι υπόλοιποι – άλλος λίγο άλλος πολύ. Κι αυτοι που την εχθρευόμαστε κι αυτοί που την αποδέχονται άκριτα.

    • Πράγματι, Λύσιππε. Αν και βεβαια είναι κάτι παραπάνω από την παλιά καλή προπαγάνδα που αρκεί η ενημέρωση για να την ξεσκεπάσεις

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s