Αναπόδεικτες καταγγελίες περί προδοσίας

Ηταν προδότης της Κύπρου ο δικτάτορας Ιωαννίδης; Απ’όσο ξερω, δεν έχει αποδειχτεί ότι ενήργησε με στόχο να βλάψει την εδαφική ακεραιότητα της.

Είναι προδότης της Κύπρου ο Χριστόφιας; Απ’όσο ξέρω δεν έχει αποδειχτεί ότι ενεργεί με στόχο να βλάψει την εδαφική ακεραιότητά της (ή ό,τι έχει μείνει από αυτήν).

Ομως η ιστορία κρίνει εκ του αποτελέσματος και όχι εκ των προθέσεων. Δυστυχώς για τους πρωταγωνιστές της. Στην πρώτη περίπτωση έχει κρίνει ότι πρόκειται για προδοσία.

Ο Δ. Αλευρομάγειρος σημειώνει στον «Εμπροσθοφύλακα» (μιλώντας για τη διαπραγματευτική τακτική του Κύπριου Προέδρου)

«Μου κάνει εντύπωση πως ο κ. Χριστόφιας, ένας έμπειρος πολιτικός και με γνώση του Κυπριακού προβλήματος, πραγματοποίησε αυτές τις παραχωρήσεις. Δεν μπορώ να καταλάβω ποιος είναι ο στόχος του. Θέλω να πιστεύω πως αυτές τις παραχωρήσεις ο κ. Χριστόφιας τις έκανε για να δείξει καλή διάθεση.»

Ο Δ. Κωνσταντακόπουλος τονίζει:

«Οι δηλώσεις Χριστόφια προκάλεσαν αναταράξεις και στον περίγυρο της κυπριακής αριστεράς, παράγοντες της οποίας μας είπαν, υπό τον όρο της ανωνυμίας, ότι με τέτοιες τοποθετήσεις η κυπριακή αριστερά αναλαμβάνει ευθύνες που μόνο εκείνη δεν έχει και αθωώνει ουσιαστικά όχι μόνο την Τουρκία, αλλά και τους ακροδεξιούς της ΕΟΚΑ Β και τους χουντικούς (για τους οποίους όντως η χούντα ήταν η Ελλάδα), όργανα ξένων δυνάμεων οι ίδιοι, που ανακυκλώθηκαν έκτοτε στο πολιτικό προσωπικό του νησιού και τους δίνεται σήμερα η ευκαιρία να εμφανισθούν ως τιμητές.»

Ο Σ. Λυγερός προχωρά παραπέρα και διατυπώνει εικασίες για τους στόχους Χριστόφια: 

«Αλλοτε, η «αγάπη» του ΑΚΕΛ για τους Τουρκοκύπριους «αδελφούς», υπαγορευόταν από τον κομμουνιστικό διεθνισμό. Σήμερα, υπαγορεύεται σε μεγάλο βαθμό από σκοπιμότητα. Μια λύση τύπου Ανάν, θα μετέτρεπε το ΑΚΕΛ σε κυρίαρχη πολιτική δύναμη, αφού θα εισέπραττε τη μεγάλη πλειοψηφία των τουρκοκυπριακών ψήφων, που σύμφωνα με το Σύνταγμα πρέπει να δίνονται σε ελληνοκυπριακά κόμματα. Δεν είναι, όμως, μόνο αυτό. Ο άλλοτε φανατικός κομμουνιστής Χριστόφιας έχει συνειδητοποιήσει ότι μόνο εάν συνεχίσει να ευθυγραμμίζεται με τα γεωπολιτικά συμφέροντα των Αγγλοαμερικανών, θα παραμείνει «αγαπημένο παιδί» τους.» [ Το κείμενο αλίευσε ο «Πόντος και Αριστερά» όπου και παραπομπές σε κείμενα με αντίθετη άποψη. ]

Καλό φυσικά θα ήταν να ρίξει κανείς μια ματιά στο κείμενο της ομιλίας Χριστόφια που ήταν και η πέτρα του σκανδάλου. [Το αλίευσε ο Σαραντάκος ]

Advertisements

26 thoughts on “Αναπόδεικτες καταγγελίες περί προδοσίας

  1. Υπάρχει μιαν υπόθεση εργασίας που ‘κείται χαμαί, δίχως να τολμήσει κανείς να την σηκώσει:

    Αν το ΑΚΕΛ στην Κύπρο με την άρνησή του να αμφισβητήσει απευθείας την αγγλική αποικιοκρατία αρχικά, και την τουρκική επιβολή στη συνέχεια, τοποθετήθηκε στο λάθος μέρος της κύριας αντίθεσης που ορίζει την μοίρα της Κυπριακής κοινωνίας, τότε η «αριστερή» ιδεολογία και πρακτική του, αποτέλεσε απλώς παράγοντα του εκσυγχρονισμού της κυριαρχίας και του κεφαλαίου και όχι δύναμη που λειτουργούσε προς το συμφέρον του κυπριακού λαού.

    Ο Χριστόφιας δεν είναι προδότης. Απλά αρνείται την ύπαρξη του κυπριακού ελληνισμού που τον εξέλεξε. Πιστεύει στην δημιουργία από το μηδέν ενός αεθνικού, φιλελεύθερου, «ανοιχτού» Κυπριακού λαού, και πιστεύει ότι μια τέτοιου τύπου ταυτότητα εμπεριέχει τους όρους για την υπέρβαση του κυπριακού δράματος: Όχι γιατί θα αρθεί η συνθήκη της εισβολής και της κατοχής, αλλά γιατί το νέο υποκείμενο δεν θα νοιώθει κατεχόμενο… ΤΟ διάβημά του, θυμίζει λίγο ως πολύ το διάβημα του Μπρέχτ, με τις εκλογές και τον λαό, όπου οι ηγέτες μπορούν να εκλέξουν το λαό που επιθυμούν.

    Αυτά δεν είναι αστεία: Τα ομολογούν ανοιχτά διάφορα γκόλντεν μπόϋς της ακαδημαϊκής αριστεράς του Πανεπιστημίου Κύπρου. Και σ’ αυτό το σημείο, η γεωπολιτική αναγκαιότητα του ιμπεριαλισμού και του νεο-οθωμανισμού συναντά παραδόξως κάτι απολιθωμένες τάσεις σοβιετισμού που επικρατούν στο ΑΚΕΛ.

    Διότι, από την «σοβιετική παράδοση» ο Χριστόφιας έχει συγκρατήσει την ύβρι και την αλαζονεία που είχαν οι ιθύνοντες του κόμματος, ότι ένας κομματικός στρατός που ελέγχει ασφυκτικά το κράτος μπορεί να δημιουργήσει έναν νέο άνθρωπο κι έναν νέο λαό. Αυτή την κοινωνική μηχανική των σοβιετικών αναπαράγουν και οι κύπριοι απαρατσνίκοι, οι οποίοι ειρήσθω εν παρόδω έχουν σπουδάσει οι περισσότεροι στη Σοβιετική Ένωση και κατ΄ατην διάρκεια της «θητείας» τους εκεί, ήταν οι πιο κομφορμιστές, οι πιο στενοί φίλοι του καθεστώτος –το οποίο μάλιστα την εποχή που ήταν εκεί έμπαινε στην φάση της τελικής του σαπίλας.

  2. @Dumpty…..
    και μόνο τις δύο παρακάτω φράσεις να έγραφες αρκούσε:

    «..η “αριστερή” ιδεολογία και πρακτική του, αποτέλεσε απλώς παράγοντα του εκσυγχρονισμού της κυριαρχίας και του κεφαλαίου ..»
    &
    ‘..Πιστεύει στην δημιουργία από το μηδέν ενός αεθνικού, φιλελεύθερου, “ανοιχτού” Κυπριακού λαού..’

    όλοι οι αριστεροί πρέπει να κοιταχτούν στον καθρέφτη και σίγουρα θα δουν την εκσυγχρονισμένη μορφή του κυρίαρχου κεφαλαίου… εκτός κι αν είναι αόμματοι!…. και φυσικά όλοι θα μοιάζουν τοοοόσο πολύ στο Χριστόφια…

    Αγαπητέ, όποιος τολμά και σηκώνει ότι ‘κείται χαμαί’ χαρακτηρίζεται σε ντε-τε φιλαράκι του Αχμαντινετζαντ…
    ναι ναι, και από τους εδώ φίλους…
    και οι εδώ φίλοι ίσως στο τέλος θα σου πούνε: ‘κακώς του δώσαμε το λόγο’
    ναι ναι, ωσάν τον Καμπουράκη και τον Παπαχρήστου …..

    Τι έγινε κ. Κ;
    Είχαμε κανένα νέο ή τα ίδια;

  3. Herr K.,
    Δεν νομίζω ότι ο όρος «προδότης» εκφράζει το περιεχόμενο και τον προσανατολισμό του Χριστόφια. Σημειώνεις ορθότατα, κατά τη δική μου πάντα εκτίμηση, ότι η «ιστορία κρίνει εκ του αποτελέσματος και όχι εκ των προθέσεων», όμως η λέξη «προδοσία» ενέχει την πρόθεση.

    Υπό αυτή την έννοια ο Λυγερός αναδεικνύει το ιδεολογικό «σύμπαν» του Χριστόφια:

    «Ο Χριστόφιας γνωρίζει την πραγματικότητα. Τη διαστρέφει, όμως, για να καλλιεργήσει το ιδεολόγημα της κυπριακής ταυτότητας. Προϋπόθεση γι’ αυτό, όμως, είναι η «αποελληνοποίηση» των Ελληνοκυπρίων. Γι’ αυτό μίλησε για εισβολή της Ελλάδας, γι’ αυτό εξαφανίζει τις ελληνικές σημαίες, γι’ αυτό προσπαθεί να «αποελληνοποιήσει» τα ελληνοκυπριακά εκπαιδευτικά προγράμματα».

    Υπό αυτή την έννοια μιλούμε για μία νέα ταυτότητα την οποία προσπαθεί να εγκαθιδρύσει ώστε να δούν σε αυτήν τον εαυτό τους οι Έλληνες της Κύπρου. Ο προσανατολισμός του αυτός αντιστοιχεί στην άποψη ότι το κράτος δομεί το έθνος κι όχι το αντίστροφο.

    Ελπίδα μόνη ότι εκείνο το «με την Ελλάδα κι ας τρώγωμεν πέτρες» δεν έχει καταστεί ανενεργό στη συνείδηση των ομοεθνών της Κύπρου.

  4. βέβαια, πρέπει να είναι κανείς προσεκτικός με την χρησιμοποίηση της λ. προδότης
    τόσο επειδή παλιότερα χρησιμοποιήθηκε κατά κόρον και υπερβολικά (όπως η λ. «φασίστας»),
    τόσο επειδή η χρήση της αποπροσανατολίζει -λόγω του παραπάνω- και δίνει καλή πρόφαση για εκτροπή της συζήτησης από το πραγματικό ζήτημα εκ μέρους των υποστηρικτών του θεωρούμενου ως προδότη,
    τόσο γιατί έχει ένα ειδικό νόημα (π.χ. σε καιρό πολέμου ή κατασκοπία σε καιρό ειρήνης),
    αλλά και γιατί προδότης λ.χ. ενός έθνους μπορεί να γίνει μόνο όποιος θεωρεί τον εαυτό του μέλος του έθνους. δεν μπορεί να είναι ένας έλληνας προδότης του κινεζικού έθνους. ένας νεοκυπριος δεν είναι ποτέ έλληνας – ακόμη και το «ελληνοκύπριος» δεν το θεωρεί εθνικά έλληνας της κυπρου αλλά κάτι διαφορετικό.

  5. Dumpty
    σ’ ευχαριστώ πολύ για την υποθεση εργασίας αυτή. Εξηγεί ικανοποιητικά τα πράγματα.
    Πιο σημαντική από τις φράσεις που ξεχωρίζει ο Αντώνης, θεωρώ την εξής: «Όχι γιατί θα αρθεί η συνθήκη της εισβολής και της κατοχής, αλλά γιατί το νέο υποκείμενο δεν θα νοιώθει κατεχόμενο…»

    Φοβάμαι ότι η νεοκυπριακή συνείδηση είναι πραγματικότητα όσο και οι έποικοι – θεωρητικά αναστρέψιμη βέβαια.

    Τη συνείδηση αυτή θα μπορούσα να την κατανοήσω εάν δεν επρόκειτο για περιοχή την οποία η Τουρκία απειλεί να καταπιεί. Ομως δεν ζούμε σε γεωπολιτικό κενό: Μαθηματικά δηλαδή η … «φαντασιακή» αποκοπή από τον ελληνικό κορμό είναι μία από τις αναγκαίες προϋποθέσεις για πλήρη δορυφοροποίηση ολόκληρου του νησιού.

    Καλημέρα Αχμαντινετζαντ.
    «όλοι οι αριστεροί πρέπει να κοιταχτούν στον καθρέφτη»
    συμφωνώ – όπως και οι μη αριστεροί εξάλλου

    «και […] φυσικά όλοι θα μοιάζουν τοοοόσο πολύ στο Χριστόφια…»
    θα έλεγα «αρκετοί θα μοιάζουν τοοοόσο πολύ στο Χριστόφια…»

    Λεωνίδα,
    συμφωνώ.
    Τη λέξη «προδοσία» θα την απέφευγα, μεταξύ άλλων, και επειδή εμποδίζει μία ψύχραιμη ανάλυση

    «Ο προσανατολισμός του αυτός αντιστοιχεί στην άποψη ότι το κράτος δομεί το έθνος » Είναι νεωτερικοί, τι να κάνουμε ;-) Βέβαια εν προκειμένω το αποικιοκρατικό κράτος προσπαθεί να δομήσει το έθνος.

  6. (γράφαμε συγχρόνως, Γιάννη)
    Βέβαια. Μπορεί όμως και μία πολιτική να αποβαίνει κατά των συμφερόντων του «κυπριακού έθνους». Δεν ξέρω αν το έχουν σκεφτεί οι νεοκύπριοι – υποθέτω ότι οι περισσότεροι το έχουν.

  7. Herrk,
    το σκέφτηκαν μια φορά, στις 11 το βράδυ, κάτι δεκαετίες πριν. ημέρα τρίτη. και το απώθησαν. νομίζουν ότι οι άγγλοι θα εμποδίσουν την τουρκοποίηση. γι’ αυτό και έχουμε το φαινόμενο καρα-κομμουνιστών (κατά τα άλλα) φιλοάγγλων.

  8. Καλημέρα κομαντάντε.
    έκανα το καθιερωμένο γλυκό κυδώνι και σε θυμήθηκα. Όταν θα έρθω στην Κέρκυρα θα σου φέρω ένα βαζάκι.. συ, θα μου έχεις κουμ κουατ να με γλυκάνεις λίγο; Όλο στην πίκρα είσαι.
    Αλλά τιναι αυτό στην πλάτη σου; Καμπούρα;… Καμπουράκη μου, εσύ!
    ;)

    Καλά, ακόμη με την Αριστερά ασχολείστε; Τον ‘Φασισμό με αριστερά φρονήματα’ πρέπει να τον χτυπάτε σε κάθε ευκαιρία χωρίς περιττές αναλύσεις !
    Αν και νομίζω πως είναι λίγο αργά… σχεδόν όλοι έχουν ‘αρπάξει’.

  9. Αγαπητέ Herr K. Ορθά αναδεικνύεις το πρόβλημα. Περί «προδοσίας» δεν θα μιλήσω. Κάποιες όμως παρατηρήσεις περί της «σοβιετικής θητείας» του Χριστόφια: είναι της μόδας να βρίσκουμε τις αιτίες στο μακρυνό, και πεθαμένο σοβιετικό παρελθόν. Όταν οι Σοβιετικοί, ως αντίπαλος πόλος, προσέφεραν εγγυήσεις στην Κυπριακή Δημοκρατία, ήταν καλά;
    H στάση του Χριστόφια πρέπει να αναλυθεί και να ερμηνευτεί στο σήμερα, όχι με ιδεολογικού τύπου αναγωγές στο παρελθόν. Για τη μετεξέλιξη της Αριστεράς γνωρίζουμε. Δεν ευθύνεται όμως γι’ αυτήν το σοβιετικό της παρελθόν. Μήπως η απουσία της Σοβιετίας, αντίθετα, προκάλεσε αυτή την ανοίκεια μετεξέλιξη;
    Οι ιδεολογίες δεν ζουν σε γεω-πολιτικό κενό!

  10. Αντώνη,
    «Καλά, ακόμη με την Αριστερά ασχολείστε; »
    Βασικά εσένα σε καίει να μιλήσεις για την αριστερά σε αυτήν την ανάρτηση ;-)

    Μανώλη,
    Χρήσιμη επισήμανση. Και ναι, η πτώση της ΕΣΣΔ είναι υπεύθυνη για αυτήν τη μετεξέλιξη. Νομίζω πάντως ότι η αναφορά στη Σοβιετία που έχει γίνει εδώ δεν έχει γεωπολιτική αλλά «πολιτιστική» χροιά και δεν είναι το κύριο επιχείρημα.

  11. — Μανώλης: «Μήπως η απουσία της Σοβιετίας, αντίθετα, προκάλεσε αυτή την ανοίκεια μετεξέλιξη;»

    — κ. Κ : «Και ναι, η πτώση της ΕΣΣΔ είναι υπεύθυνη για αυτήν τη μετεξέλιξη.»

    Έλεος!
    Μα είναι δυνατόν την ανοίκεια μετεξέλιξη της αριστεράς να μη την προκαλεί αυτό που την ορίζει δλδ οι απίθανοι αριστεροί;;;!
    Μα πώς λέτε τέτοιες ιστορίες;;; Και την πτώση της Σοβιετίας ποιος την προκάλεσε; Ο παπαστρούμφ; Μα τι σας έχουν κάνει;;;
    Μα κ. Κ, πότε επιτέλους θα τραβήξετε ένα Χ στο αριστερό παρελθόν-παρόν-μέλλον σας;; Κι όταν λέμε για Χ μιλάμε για οριστικό Χ.
    Μα τι έχουν και σας ελκύει;;

    Φιλοσοφικό υπόβαθρο; Αστείο!! Α σ τ ε ί ο!!
    Είναι δυνατόν μεγάλοι άνθρωποι να μη τα βλέπουν αυτά;
    Θαρρώ πως είναι ένα τρομερό κόλλημα, μια ομαδική παράκρουση ίσως;!

  12. Ελάτε τώρα κ. Κ, θέλετε να μας πείτε ότι οι αριστεροί δεν έχουν κάτι που να σας ελκύει; Και υπονοείτε πως ο λόγος της ‘θείας’ είναι ανατρεπτικός με στόχο την Αριστερά;
    Μα τότε γιατί, που σας χάνω που σας βρίσκω όλο με αναλύσεις και σχόλια για την αριστερά μου είστε; Ο λόγος σας μπορεί μεν να έχει στόχο την αριστερά αλλά τρόπον τινά με σκοπό την αναγέννησή της και όχι την ανατροπή της!
    Με λίγα λόγια, αν θέλετε μια αριστερά μάλλα ρούχα κιάλλο όνομα που λέει κι ο φίλος σας, αυτό σημαίνει ότι σας ελκύει το ‘κέλυφος’ της αριστεράς!
    ο έρως κι ο βήχας δε κρύβονται, κ. Κ.
    Αν δε δείτε την αριστερά ως νόσο, ότι και να κάνετε στα ίδια παντελάκη μου στα ίδια παντελή μου θα είστε! Γιαυτό κ. Κ, στο 1ο σχόλιό μου σας ρώτησα αν έχετε κάτι καινούργιο ή αν στα ίδια είστε.
    Λοιπόν, δε πρέπει να βλέπουμε την αριστερά ως εχθρό όπως ο απίστευτος ‘εθνάρχης’ και οι, περίπου, όμοιοί του Χουντικοί..
    Η αριστερά πρέπει να ειδωθεί ως νόσος.
    Ποιος θα συναγελάζονταν με λεπρούς; Αυτό πρέπει να αναδειχθεί!
    Ότι η αριστερά (τα ιδεολογήματα της αριστεράς) είναι ένα είδος πνευματικής λέπρας!

    Και μη μου πεις άλλη φορά οτι ό,τι θέλω ακούω!
    Από αυτιά και από μήτιν να ξέρεις ότι … δε πιάνομαι!
    ;–)

  13. Αντώνη,
    Μολονότι η μορφή της γραφής σου είναι ακραία, οφείλω να σου πω:
    1. Αριστερής προέλευσης είναι τα 3/4 (σχεδόν) των Ελλήνων. Άλλωστε, η κεντρο- δεξιά δεν μπόρεσε ποτέ (δυστυχώς) να δομήσει ταυτότητα σ’ αυτόν τον τόπο (πες μου μορφές της δεξιάς κουλτούρας, να τις μάθω και εγώ που ψάχνω),
    2. Η πτώση της Σοβ. Ένωσης αντιμετωπίζεται (από εμένα) ως γεγονός γεω- πολιτικής και ιστορικής σημασίας. Δεν την υπερασπίζομαι, όπως δεν χρειάζεται να υπερασπίζεται κανείς τον φασισμό για να καταλάβει την ιστορική του και διεθνο/πολιτική του σημασία.
    Ευχαριστώ!

  14. κ. Μανώλη Βαρδή,

    το δεύτερο σημείο των παρατηρήσεων σας ήταν ολοφάνερα αντιληπτό αν και καλό ήταν να το διασαφηνίσετε εφόσον υπήρχαν ερωτήματα.

    Το πρώτο το βρίσκω λίγο άστοχο. Από που προκύπτει να είναι τα 3/4 των Ελλήνων αριστερής προέλευσης;

    Για το μεσοπόλεμο δεν το συζητώ είναι οφθαλμοφανές. Το 1952 ο Παπάγος από κοινού με την Τσαλδάρη έπαιρναν λίγο πάνω από 50%. Και φυσικά δεν σημαίνει ότι οι υπόλοιποι ήσαν αριστεροί εκτός αν εννοείτε τους Πλαστήρα και Σοφοκλή Βενιζέλο ως αριστερούς!

    Το 1977 η Ν.Δ. έπαιρνε 41,84 και η Εθνική Παράταξη 6,82. Δηλαδή σύνολο 48,66 και η ΕΔΗΚ (καμμία σχέση με την Αριστερά) 11,95, το κόμμα Νεοφιλελευθέρων (Μητσοτάκης) 1,08. Λίγο πρίν την ανάδειξη του ΠΑΣΟΚ στην εξουσία διενεργήθηκαν δύο δημοσκοπήσεις, το φθινόπωρο του 1980 και την άνοιξη του 1981. Αφορούσαν την αυτοτοποθέτηση στην κλίμακα Δεξιά-Αριστερά. Τα στοιχεία τους μπήκαν αθροιστικά, ως ενιαίο δείγμα, στο κείμενο του Γ. Μαυρογορδάτου («Αριστερά, Δεξιά και Κέντρο στον χώρο του εκλογικού ανταγωνισμού», Επιθεώρηση Πολιτική Επιστήμης, τχ. 2 , Ιανουάριος-Μάρτιος 1982, σ. 115-134). Παραθέτω το σχετικό πίνακα της σ. 117:

    Στο 1 βρίσκεται η Αριστερά και στο 10 η Δεξιά.

    1 5,3
    2 3,8
    3 6,9
    4 10,8
    5 21,5
    6 11,4
    7 8,5
    8 11,1
    9 7,5
    10 13,3

    Η άνοδος του ΠαΣοΚ γέννησε την οπτική απάτη μιας δήθεν αριστεράς που αγκαλιάζει τη σύνολη κοινωνία. Ξανοίγεται μεγάλο θέμα και θα το πώ αφοριστικά με στόχο την έμφαση: Δεν νομίζω να πιστεύετε ότι ο αγρότης του 1981 ψήφισε ΠαΣοΚ επειδή το τελευταίο ισχυριζόταν ότι το ΕΟΚ και το ΝΑΤΟ είναι το ίδιο συνδικάτο. Μάλλον επειδή του είχε υποσχεθεί ότι θα χτυπούσε τους μεσάζοντες το ψήφισε. Το πράγμα είναι ιδιαίτερα περίπλοκο και στην παρούσα συνάφεια θα αρκεστώ στα παραπάνω.

    Τώρα αν αναφέρεστε σε ό,τι είθισται να αποκαλείται «κουλτούρα», μολονότι είναι όρος πολύσημος θα προσπαθήσω να προβώ σε ορισμένες παρατηρήσεις. Το μεταπολεμικό καθεστώς βασιζόταν σε μία κοινωνική και πολιτική συμμαχία μεταξύ αστικών στρωμάτων και πατριαρχικών. Η κουλτούρα τους απέρρεε από τα αντίστοιχα κοινωνικά ήθη. Τώρα αν αναζητάτε περισσότερο εκλεπτυσμένες μορφές αυτής της κουλτούρας θα τις βρείτε στην φιλοσοφία στο έργο του Κανελλόπουλου, του Τσάτσου, του Θεοδωρακόπουλου, του Μουτσόπουλου. Στο χώρο της λογοτεχνίας και της κριτικής, κατά τα μεταπολεμικά χρόνια, θα τη βρείτε στον Νικόλαο Κοτζιά, στον Νίκο Κάσδαγλη, στον Ρόδη Ρούφο, στον Ζήσιμο Λορεντζάτο κ.α.

    Βέβαια, αν θέλετε να βρείτε, κατ’ αντιστοιχία προς την Αριστερά, «στρατευμένη τέχνη» δεν θα τη βρείτε. Και καλώς, κατά την εκτίμησή μου πάντα. Η μόνη εκδοχή βρίσκεται σε εκείνους που θέλησαν να υποβάλλουν την τέχνη στην υπηρεσία των εθνικών ιδεωδών. Αλλά αυτή είναι μία κατηγορία της Δεξιάς. Δεν είναι η όλη Δεξιά.

    Υπάρχει κι ένας άλλος λόγος που δεν θα μπορέσετε να βρείτε μορφές «δεξιάς κουλτούρας». Και εδώ σας παραπέμπω σε κείμενο του Νάσου Βαγενά (Η παραμόρφωση του Καρυωτάκη, εκδ. Ίνδικτος, Αθήναι 2005), όπου εκτίθεται η «αριστεροποίηση» του Καρυωτάκη, βλ. ομώνυμο κεφάλαιο, σελ. 22-26. Ο Κώστας Κοτσουρέλης αποδίδοντας την ερμηνεία του Βαγενά σημειώνει στο κείμενό του Ο Καρυωτάκης, ο Σεφέρης και η κριτική: «Ότι οι πολιτικές ιδέες του, όσες τέλος πάντων ανιχνεύονται στο έργο του, ουδεμία σχέση έχουν με τις ιδέες της Αριστεράς· αντιθέτως, προφανής είναι η επιρροή που έχει δεχθεί από αντιλήψεις αντισημιτικές, αντιφεμινιστικές, φιλομοναρχικές, ακόμη και προερχόμενες από τον αγροτιστικό και αντιπλουτοκρατικό φασισμό». Φυσικά η τελευταία δεν είναι και η όλη Δεξιά, και πάλι.

    Όσο για το ιστορικό Κέντρο που από άποψη κουλτούρας, στο επίπεδο της ηγεσίας του, συμπίπτει με την μεταπολιτευτική Δεξιά ο κατάλογος δεν έχει τελειωμό.

  15. Πλάτων, Πρωταγόρας 320c–324d
    «και νόμον γε θες παρ’ εμού τον μη δυνάμενον
    αιδούς και δίκης μετέχειν κτείνειν ως νόσον πόλεως»

    Αυτός κι αν είναι ακραίος, ε;!!
    Ε;! Πρόσεξε το ‘κτείνειν’. Ούτε παιδαγωγείν, ούτε σωφρονίζειν παρά ‘κτείνειν’. Τι να κάνουμε! Κάποια πράγματα φαίνονται ακραία αλλά να που είναι αναγκαία!
    Κι εγώ δεν είπα τπτ άλλο παρά το ότι είναι ανάγκη να έχουμε τέτοιο φρόνημα ώστε οι αστειότητες των ‘προοδευτικών’, με την πρώτη ματιά να φαίνονται ως νόσος κι έτσι να αντιμετωπίζονται! Άλλο ζήτημα βεβαίως που στις μέρες μας, μάλλον, γίνεται το αντίθετο!
    Αντί να αναδείξουμε το σαπρό, το φρόνημά μας είναι τόσο ‘ζωικό’ που τα ιδεολογήματα της αριστερά, αυτές οι αστειότητες, φαντάζουν μεταξωτές κορδέλες!
    Καταλάβατε κ. Μανώλη;

    Σχετικά με τα ποσοστά, ταπεινά φρονώ πως κάθε μέρα αυξάνουν υπέρ των ‘προοδευτικών-αριστερών κτλ’. Αυτό δε πά να πει όμως πως τα 3,9999999/4 έχουν και την ορθή γνώμη, ε;! Αν έτσι νομίζετε… απλώς είστε λάθος! Εντελώς κιόλας χωρίς άλλη κουβέντα!
    Εξάλλου κι ένας μικρός μπορεί να καταλάβει ότι τα ποσά [ποσοστά αριστερής προέλευσης] και [πνευματικής εξαθλίωσης & απίστευτου κατήφορου] είναι ποσά ανάλογα!
    Δε βρίσκετε;

    Κανείς δε σας είπε ότι υποστηρίζετε τη σοβιετία! Λάθος καταλάβατε!

    Τέλος, νομίζω πως λάθος ψάχνετε! Μία ακόμη ομαδική παράκρουση είναι κι αυτός ο τρόπος σκέψης κι αντιμετώπισης! Δεξιοί κι αριστεροί! Με τη γέννα της η αριστερά τάκανε ….θύρα4! Εγώ πάντως δεν είμαι ΠΑΟΚ…

  16. Γιαυτό δε σε ξεχνώ Κάππα μου…
    Γιατί δε είσαι σα τον Παπαχρήστο να ισχυριστείς πως ‘βλασφημώ’..
    Πάλι καλά όμως Κάππα μου, μου πέρασε το διωκτικό παραλήρημα. Δε μπορείς να πεις, βελτιώνομαι!
    Σειρά έχει το αντι-κομμουνιστικό μου παραλήρημα.
    Κάνε κάτι κι εσύ όμως! Υπόδειξέ μου τις παραληρητικές μου ιδέες, ή τις ψευδαισθήσεις μου ή τελος πάντων μια κάποια στιγμή αποδιοργανωμένου λόγου κτλ κτλ
    Κάνε κάτι λοιπόν γιατί όλα αυτά που λέω τα εννοώ κι αν είμαι όντως off θα τόχεις κρίμα στο λαιμό σου.

    *Τώρα επειδή ξέρω οτι δε βάζεις ‘υποπροϊόντα’ στο μαγαζί σου φέρνω ένα μαζί μου, λαθραία!
    Το έχει η συμπαθητική ζάχαρη στο δικό της:
    http://kourelarios.wordpress.com/2010/10/08/tittytainment/

  17. Ηταν προδότης της Κύπρου ο δικτάτορας Ιωαννίδης; Απ’όσο ξερω, δεν έχει αποδειχτεί ότι ενήργησε με στόχο να βλάψει την εδαφική ακεραιότητα της.

    πως δεν εχει..;δεν το καταλαβαινω αυτο το δεν εχει.. Ο ..Ιωαννίδης;
    εχει και παραεχει. Εγινε δικαστηριο επ’ αυτου.

  18. δεν ξερω τι ενοειτε με ..διμετωπο .. Ξερω οτι το αν ο Ιωαννιδης θεωρειται προδοτης η οχι εχει λυθει οριστικά με την ΔΙΚΗ ΤΗς ΧΟΥΝΤΑΣ .. εδώ δεν χωραει σχετικισμός ε;

  19. διμέτωπο= ο αντώνης προσπαθεί να πείσει τον herrk να γίνει δεξιός/υποστηρίξει την δεξιά, εσύ προσπαθείς να αποδείξεις ότι ο δεύτερος είναι τέτοιος.

    ο ιωαννίδης ήταν ανόητος (διατάσσοντας το πραξικόπημα), αφελής (πειθόμενος ότι δεν θα γίνει τουρκική εισβολή) και προδότης (μη εμποδίζοντας τον τουρκικό στρατό)

    αν και για το τελευταίο, νοσφεράτε, έχω μια αντίρρηση, όχι δική μου, αλλά από όσους φίλους ή/και συναγωνιστές σου θεωρούν τους κύπριους μη έλληνες.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s