Εθνικισμός και αντιεθνικισμός

Αποσπάσματα από έργα του Π. Κονδύλη για τους Ελληνες εθνικιστές και αντιεθνικιστές.*

Ι. Εθνικιστές

Οι εθνικιστικές συμπάθειες και αντιπάθειες μου είναι τόσο ξένες ώστε δεν διστάζω να πω καθαρά ότι οι ρόλοι του επιτιθεμένου και του αμυνομένου θα αντιστρέφονταν αν ο ισχυρότερος και συνεχώς ισχυροποιούμενος δεν ήταν η Τουρκία παρά η Ελλάδα.

Η φυλετική και πολιτισμική υποτίμηση της Τουρκίας ενέχει τον κίνδυνο της στρατηγικής της υποτίμησης, αφού συνεπάγεται ότι η δήθεν ανώτερη ελληνική ποιότητα μπορεί να εξουδετερώσει την τουρκική ποσότητα· είναι βέβαια γνωστό πώς τιμωρείται η στρατηγική υποτίμηση του αντιπάλου όταν, π.χ., παρασύρει στην κήρυξη ενός πολέμου.

Eχουν βρει τη δική τους ψυχολογικά βολική λύση: το έθνος το υπηρετούν ανέξοδα περιβαλλόμενοι γαλανόλευκα ράκη, οπότε το καλεί η περίσταση, και έχοντας κατόπιν ήσυχη συνείδηση το κλέβουν μόνιμα με παντοειδείς τρόπους

Οι εθνικιστές όμως, οι πατριώτες κτλ. διέπραξαν για λόγους κομματικής ψηφοθηρίας κάτι εξαιρετικά επιζήμιο: ενίσχυσαν επί δύο δεκαετίες την οικονομική πολιτική του παρασιτικού καταναλωτισμού, με αποτέλεσμα τη γενικότερη εξάρτηση της δανειοτραφούς χώρας.

Η σύγχρονη Ελλάδα είναι ένα αποχωρητήριο χτισμένο από Φιλέλληνες πάνω στα ερείπια ενός αρχαίου ναού.

ΙΙ. Αντιεθνικιστές

Οι ειρηνιστές και οικουμενιστές ή «ευρωπαϊστές» έχουν τον δικό τους τρόπο για να παρακάμπτουν τις οδυνηρές πραγματικότητες Φαντάζονται ότι είναι πιο ρεαλιστές, αφού ξεπέρασαν τους «εθνικούς αταβισμούς» και συμπορεύονται με τη νέα παγκόσμια κατάσταση, όπου τάχα το εμπόριο και ο διάλογος θα αντικαταστήσουν τον πόλεμο. Οι θέσεις όμως αυτές διόλου δεν είναι ρεαλιστικότερες από τις πομφόλυγες του εθνικισμού, συνιστούν απλώς την αντίστροφη ιδεολογία, και μάλιστα μιαν ιδεολογία διόλου πρωτότυπη, αφού δεν περιέχει παρά κοινοτοπίες του καπιταλιστικού φιλελευθερισμού διατυπωμένες πριν από 300 χρόνια και διαψευσμένες επανειλημμένα έκτοτε. Οντας ιδεολογία, εκπληρώνουν και τις ψυχολογικές λειτουργίες της ιδεολογίας, δηλαδή επιτρέπουν σε «προοδευτικούς» διανοούμενους ελαφρών βαρών και σε αστείους δημοσιογραφίσκους να αναβαθμίζουν το μικρό τους εγώ εμφανιζόμενοι ως εκπρόσωποι υψηλών ιδεωδών· συνάμα υποθάλπουν σε μικρομεσαίους πολιτικούς την ανακουφιστική ψευδαίσθηση ότι μπορούν να συρρικνώσουν την πολιτική σε διαχείριση και διάλογο, αποτινάζοντας από τους ισχνούς ώμους τους το βάρος έσχατων ιστορικών ευθυνών.

O,τι στην πραγματικότητα θα συνιστά κάμψη της ελληνικής αντίστασης κάτω από την πίεση του υπέρτερου τουρκικού δυναμικού, οι Έλληνες θα συνηθίσουν σιγά-σιγά να το ονομάζουν «πολιτισμένη συμπεριφορά», «υπέρβαση του εθνικισμού» και «εξευρωπαϊσμό»

ΙΙΙ. Κοινά στοιχεία εθνικιστών – αντιεθνικιστών

Η ανικανότητα ενός έθνους…θέτει σε κίνηση ένα διπλό υπεραναπληρωτικό μηχανισμό: τον πιθηκισμό, ως προσπάθεια να υποκαταστήσει με επιφάσεις ό,τι δεν κατέχεις και την παραδοσιολατρεία ως αντιστάθμισμα του πιθηκισμού. Απ’αυτήν την άποψη ο πτωχοπροδρομικός ελληνοκεντρισμός και ο κοσμοπολιτικός πιθηκισμός αποτελούν μεγέθη συμμετρικά και συναφή, όσο κι αν φαινομενικά εκπροσωπούν δύο κόσμους εχθρικούς μεταξύ τους.

Όπως ο εθνικισμός, έτσι και ο αντίπαλός του οικουμενισμός και οικονομισμός έχει συγκεκριμένους φορείς, εμπνευστές και προπαγανδιστές, τόσο ιδιοτελείς όσο και αφελείς. Σε ορισμένες μάλιστα περιπτώσεις όχι μόνον η ιδιοτέλεια, αλλά και η αφέλεια των δεύτερων ξεπερνά εκείνη των πρώτων. Έτσι συμβαίνει λ.χ. και ως προς την αποτίμηση των ελληνοτουρκικών σχέσεων. Βρίσκονται πιο κοντά στην πραγματικότητα οι εθνικιστές που πιστεύουν ότι η αντίθεση Τουρκίας και Ελλάδας είναι αγεφύρωτη παρά όσοι πιστεύουν ότι θα μπορούσε και να τελειώσει με την «ευρωπαϊκή» και οικονομιστική λύση – έστω κι αν οι πρώτοι οδηγούνται στη διάγνωσή τους από ψευδείς προϋποθέσεις.

IV. Υπέρβαση εθνικισμού, αντιεθνικισμού

Δεν είμαι «εθνικιστής» και δεν θα στενοχωριόμουν καθόλου αν με τη συναίνεση όλων καταλύονταν τα εθνικά σύνορα και οι εθνικοί στρατοί. Όμως είναι δύο πολύ διαφορετικά πράγματα η κατάργηση ενός εθνικού κράτους μαζί με όλα τα άλλα και η διάλυση ή ο ακρωτηριασμός του γιατί ένα γειτονικό κράτος είναι ισχυρότερο και επιθετικότερο.

Καμία ουσιαστική στρατηγική συζήτηση δεν είναι δυνατή αν δεν αφήσει στην άκρη τόσο τα εθνικιστικά όσο και τα ειρηνιστικά ιδεολογήματα· στόχος της είναι ακριβώς η υπέρβασή τους. Η εθνική στρατηγική δεν είναι ούτε «δεξιά», ούτε «αριστερή», ούτε «εθνικιστική», ούτε «διεθνιστική». Είναι τα πάντα, ανάλογα με τις επιταγές της συγκεκριμένης κατάστασης.

Οπως διάφοροι «ελληνοκεντρικοί» οφείλουν να μάθουν ότι η «Δύση» δεν είναι μόνον η «τεχνική» και η «λατρεία της ύλης», στην οποία αυτή αντιτάσσουν με υπεραπλουστευτική ευκολία το «πνεύμα» και την «ψυχή» της «ορθόδοξης Ανατολής», έτσι και όσοι επείγονται να «εξευρωπαϊσθούν» καλά θα έκαναν να μην αυταπατώνται ταυτίζοντας τη Δύση με τη δυτική προπαγάνδα («ορθολογισμός», «διάλογος», «ανθρώπινα δικαιώματα» κτλ. κτλ.).

Το χειρότερο που θα μπορούσε να πάθει σήμερα ο τόπος θα ήταν να υποκαταστήσει τη σοβαρή στρατηγική συζήτηση με αντεγκλήσεις μεταξύ εθνικιστών και ειρηνιστών ή «ευρωπαϊστών», με κυνήγι μαγισσών και με πνευματική τρομοκρατία προς τη μία ή την άλλη κατεύθυνση. Φοβούμαι όμως εντονότατα ότι αυτό ακριβώς θα συμβεί. Γιατί όπως ο Κύριος μωραίνει ον βούλεται απολέσαι, έτσι και ένας λαός χάνει την ικανότητα της στρατηγικής σκέψης ακριβώς όταν τη χρειάζεται περισσότερο.

* Επιλογή: herrk. Το ίδιο άρθρο σε πλήρη μορφή (με βιβλιογραφικές παραπομπές) εδώ 
Advertisements

90 thoughts on “Εθνικισμός και αντιεθνικισμός

  1. Ένα ερώτημα σε σχέση με την Ευρωαπαική προοπτική της Τουρκίας είναι τι γίνεται εφόσον τα ευρωπαικά όνειρα στραβώσουν και η πορεία της Ευρώπης οδηγήσει σε κάποιο είδος διάλυσής της….

    Τα άλλα ευρωπαικά κράτη έχουν ολοκληρωθεί εθνικά και δεν υπάρχουν συνοριακές διαφορές.

    Αν όμως τα πράγματα με την Ευρώπη στραβώσουν η Ελλάδα θα έχει να αντιμετωπίσει μια επιθετική Τουρκία σε ένα ακαθόριστο νομικό πλαίσιο.

    Θέλω να πω ότι η στρατηγική της «Ευρωπαικής προοπτικής της Τουρκίας» προυποθέτει ότι η ΕΕ θα συνεχίσει να υπάρχει πάντοτε.

  2. Μια πρώτη απάντηση: Αν τα πράγματα με την Ευρώπη στράβωναν (ενδεχόμενο όχι ορατό), αυτό ΑΠΟ ΜΟΝΟ του δεν αλλάζει τίποτα: δεν θα οδηγηθούμε δηλαδή σε ένα ακαθόριστο νομικό πλαίσιο.

    Αν υποθέσουμε οτι ευρωπαϊκες δυνάμεις είναι κυματοθραύστες της τουρικής επιθετικότητας (πράγμα που είναι μια απλή υπόθεση) μπορούν να συνεχίσουν να είναι ανεξαρτήτως ευρωπαϊκής ενοποίησης.

  3. !! «Η σύγχρονη Ελλάδα είναι ένα αποχωρητήριο χτισμένο από Φιλέλληνες πάνω στα ερείπια ενός αρχαίου ναού.» !!
    Πολύ χαρντκορ αυτός ο Κονδύλης βρε παιδί μου, χειρότερος κι από μένα. Καλά αν συνεχίσεις με τέτοιες αναρτήσεις θα σε κυνηγήσουν κι αυτοί οι φίλοι σου, μη σου πω θα σε λιθοβολήσουν!

    Και λίγο Πλάτωνα μιας και ασχολείσαι με εθνικισμούς κι άλλα τέτοια….
    «..μόνοι δὲ ἡμεῖς οὐκ ἐτολμήσαμεν οὔτε ἐκδοῦναι οὔτε ὀμόσαι. οὕτω δή τοι τό γε τῆς πόλεως γενναῖον καὶ ἐλεύθερον βέβαιόν τε καὶ ὑγιές ἐστιν καὶ φύσει μισοβάρβαρον, διὰ τὸ εἰλικρινῶς εἶναι Ἕλληνας καὶ ἀμιγεῖς βαρβάρων. οὐ γὰρ Πέλοπες οὐδὲ Κάδμοι οὐδὲ Αἴγυπτοί τε καὶ Δαναοὶ οὐδὲ ἄλλοι πολλοὶ φύσει μὲν βάρβαροι ὄντες, νόμῳ δὲ Ἕλληνες, συνοικοῦσιν ἡμῖν, ἀλλ’ αὐτοὶ Ἕλληνες, οὐ μειξοβάρβαροι οἰκοῦμεν, ὅθεν καθαρὸν τὸ μῖσος ἐντέτηκε τῇ πόλει τῆς ἀλλοτρίας φύσεως. »

    δλδ: «.. μόνοι εμείς δεν τολμήσαμε ούτε να παραδοθούμε ούτε να ορκιστούμε. Γιατί είναι τόσο ευγενικό, ελεύθερο και βέβαιο το φρόνημα της πόλης και φυσικά μισεί το βαρβαρικό, επειδή αληθινά είμαστε Έλληνες μη αναμεμιγμένοι με βαρβάρους. Ούτε Πέλοπες ούτε Κάδμοι ούτε Αιγύπτιοι ούτε Δαναοί ούτε άλλοι πολλοί που είναι στη φύση τους βάρβαροι, αλλά κατά σύμβαση Έλληνες, συζούν με μας, αλλά Έλληνες, όχι ανάμικτοι με βαρβάρους κατοικούμε, και γι’ αυτό το μίσος της ξένης φύσης καθαρά κληρονομήθηκε στην πόλη μας.»

    Πρόσεξε τό: «είναι τόσο ευγενικό, ελεύθερο και βέβαιο το φρόνημα της πόλης και φυσικά μισεί το βαρβαρικό»
    Αααχ, αυτό το φρόνημα της Πόλεως…….

    Χμ, κάπως σα να με δρόσισε το αναψυκτικό σου….
    Χαίρε
    Αντώνης

  4. Εγώ παρόλα αυτά βλέπω την «τουρκική επιθετικότητα» σαν πολύ δευτερεύον στοιχείο της πολιτικής δυναμικής της γείτονος… Ο Κονδύλης με εντυπωσίασε στον «Αστικό πολιτισμό», εδώ όμως όχι: κατανοώ και εκτιμώ τον τρόπο σκέψης του, ωστόσο μου φαίνεται ότι βασίζεται σε, ας πούμε, «ιμπρεσιονιστικές» βάσεις. Θέλω να πω, νομίζω πως η εγχώρια δημοσιογραφική πρόσληψη των ελληνοτουρκικών δεν έχει πολύ σχέση με την πραγματικότητα των γειτόνων.

  5. herrk,
    πολύ ωραίο, πρόσθεσε και αυτά που γράφει για την ασυνέχεια στην παρακμή του αστικού πολιτισμού, για την συνέχεια της γλώσσας στο αόρατο χρονολόγιο της σκέψης, και για την δημιουργία του νεοελληνικού κράτους από την επέμβαση των μ. δυνάμεων ως αιτία της συνεχούς ξενοκρατίας, αν και αυτά αφορούν περισσότερο την άποψή του για το έθνος.
    διαφωνώ με το πρώτο και το τρίτο (το τρίτο ως προς το ότι οι μεγ. δυνάμεις δημιούργησαν το κράτος, αν και υπάρχει ένα εύρος δυνατών διατυπώσεων ως προς αυτό), αλλά νομίζω ότι η περίπτωση του π. κονδύλη είναι ενδιαφέρουσα συγκρινόμενη με ανθρώπους τύπου λιάκου κ.λπ. για τον εξής λόγο: ενώ τόσο οι τύπου λιάκου όσο και ο κονδύλης ενστερνίζονται την άποψη για σύγχρονη ελλάδα-δημιούργημα των ξένων, στο ζήτημα του τι πρέπει να γίνει οι τύπου λιάκου λεν «ας διαλυθούμε ως έθνος», «αντιεθνικισμός» κ.λπ., ενώ ο κονδύλης χωρίς να λέει ότι πρέπει σώνει και ντε να συνεχίσουμε να υπάρχουμε προτείνει τρόπους εθνικής επιβίωσης ή αναλύει την κατάσταση σαν να προϋπέθετε ότι πρέπει να συνεχίσει να υπάρχει το νεοελληνικό εθνοκράτος.

  6. τώρα, για την τουρκία, νομίζω κάπου λέει (στη θεωρία του πολέμου) ότι είτε μπει είτε δεν μπει η τουρκία στην ε. ένωση, για την ελλάδα αυτό δεν μειώνει καθόλου τον κίνδυνο για την ελλάδα.
    το ίδιο συμπέρασμα, νομίζω, ισχύει και για τις εναλλακτικές ισλαμική – κεμαλική τουρκία

  7. 3 τα είδη. Έλληνες, Μειξοβάρβαροι, Βάρβαροι.
    Οι Έλληνες ‘βλέπουν’ του άλλους δύο..
    Οι Μειξοβάρβαροι ‘βλέπουν’ μόνο τους Βάρβαρους.
    Οι βάρβαροι δε ‘βλέπουν’ κανέναν από τους άλλους δύο.
    Η γνώμη των *.Βαρβάρων για τους Έλληνες;;; ‘Α, αυτοί οι Έλληνες δρουν υποκειμενικά ενίοτε και αλλοπαρμένα’.
    Εν ολίγοις, ποτέ δεν ακούμε τους *.Βάρβαρους.

    Τώρα, αν σκεφτούμε ότι ο Π. Κονδύλης δε μπορούσε να ‘δει’ τους Χριστιανούς ως Έλληνες, τους ‘έβλεπε’ σαν ηρωινομανείς δλδ σα Βάρβαρους, έχω υποψίες πως ο εν λόγω κύριος ανήκει στο 2ο είδος. Κρίμα, τέτοια διαύγεια σκέψης να μη τον καθιστά ικανό να έχει το φρόνημα της Πόλεως!
    Βεβαίως οι σκέψεις μου είναι τόσο… υποκειμενικές, αλλά ποιος μπορεί να μου πει ότι δεν είναι έτσι χωρίς εύκολα-εύκολα να με χαρακτηρίσει αλλοπαρμένο??

    Καλημέρα σας
    Αντώνης

    • «3 τα είδη. Έλληνες, Μειξοβάρβαροι, Βάρβαροι.»

      πώς λέμε: έλληνες, ιουδαίοι, χριστιανοί; κάπως έτσι; ή αλλιώς;

      «Τώρα, αν σκεφτούμε ότι ο Π. Κονδύλης δε μπορούσε να ‘δει’ τους Χριστιανούς ως Έλληνες, τους ‘έβλεπε’ σαν ηρωινομανείς δλδ σα Βάρβαρους»

      αντώνιε, πού έχεις διαβάσει στον π.κ. ότι για τον ίδιο
      1. δε μπορούσε να ‘δει’ τους χριστιανούς ως έλληνες, ότι
      2. για τον π.κ. υπάρχουν τα 3 είδη ανθρωπίνων όντων που ανέφερες, ότι
      3. «ηρωινομανείς» του π.κ. είναι οι βάρβαροι, ότι
      4. το να ξεκόβεις από τα «ναρκωτικά» σημαίνει ότι είσαι έλληνας

      αντώνιε, δεν πειράζει, κάποτε θα διαβάσεις και τον κονδύλη. προς το παρόν το πηδάλιο το έχεις μάθει άριστα.

  8. Όοοχι, όπως το λέει ο Πλάτων…

    Χα, δλδ όταν λέει οτι:
    «Δεν υποκατέστησα, λοιπόν, την ηρωίνη του μαρξισμού με την ηρωίνη του φιλελευθερισμού, του ηθικισμού ή του χριστιανισμού, όπως έκαναν πλείστοι όσοι· όταν έκοψα τα ναρκωτικά, τα έκοψα ριζικά και τελειωτικά»
    Τι δε καταλαβαίνεις από τα λόγια του αυτά?

    1,2,3)Σιγά μη θεωρούσε ότι όντας Έλληνας κάποιος μπορεί να χτυπάει και ‘ηρωίνη’.

    4) Αν τόχει καμάρι που έκοψε τα ‘ναρκωτικά’, ε, μάλλον το θεωρεί μια καλή αρχή για να γίνει κάποιος Έλληνας.

    Αντώνης

  9. «δλδ όταν λέει οτι:….Τι δε καταλαβαίνεις από τα λόγια του αυτά?»

    καταλαβαίνω ότι οπωσδήποτε δεν κάνει αναφορά ή συσχετισμό των «ναρκωτικων» με την ελληνικότητα.

    «1,2,3)Σιγά μη θεωρούσε ότι όντας Έλληνας κάποιος μπορεί να χτυπάει και ‘ηρωίνη’.
    4) Αν τόχει καμάρι που έκοψε τα ‘ναρκωτικά’, ε, μάλλον το θεωρεί μια καλή αρχή για να γίνει κάποιος Έλληνας.»

    καλέ μου άνθρωπε, πού κολλάει, πάντοτε σύμφωνα με τα γραπτά του π.κ, το να είσαι έλληνας με τα κατά π.κ. ναρκωτικά; αυτό δεν καταλαβαίνω.

  10. Αντώνη, θα σου απαντήσω με ποστ

    Δύτη, η δημοσιογραφική υπερβολή είναι συν τοις άλλοις αντιπαραγωγική. Δεν βλέπω όμως τι εννοείς. Οτι η τουρκική επεκτατικότητα είναι μύθος;

    Γιάννη, στην πιο πλήρη βερσιον στο kondylis.wordpress αναφέρομαι σε κάποια από τα επιπλέον που προσθέτεις. Δεν ήθελα να επεκταθώ εδώ στην εννοια του εθνους. Και βέβαια αυτό που λες για Λιακο, είναι ο λόγος που εβαλα το ποστ.
    [ «Καλε μου ανθρωπε» ;) ]

  11. Herr K., λίγο-πολύ ναι. Έχω την εντύπωση ότι πολύ λίγο απασχολεί το τουρκικό βαθύ ή/και ρηχό κράτος η επέκταση προς δυσμάς (και προς ανατολάς επίσης). Ένα απλό παράδειγμα, τα Ίμια: εγώ κοιμήθηκα με την απορία μήπως το ξημέρωμα έβρισκα ένα φύλλο πορείας κάτω απ’ την πόρτα μου. Οι συνομήλικοί μου Τούρκοι που γνώρισα ένα χρόνο μετά, σχεδόν δεν το είχαν πάρει χαμπάρι.
    Διαβάζοντας τούρκικες εφημερίδες βλέπεις ακριβώς την ίδια γκρίνια που βλέπεις στις ελληνικές: δεν έχουμε σταθερή εξωτερική πολιτική, ενώ οι Έλληνες έχουνε, όλοι είναι εναντίον μας, δεν μπορούμε να υπερασπιστούμε τα συμφέροντά μας κλπ. Από εσωτερική (από δεύτερο χέρι, μέσω ανταποκριτή στην ΚΠολη) πληροφόρηση θυμάμαι επίσης ότι όλη η φιλολογία περί παραβιάσεων και προκλητικότητας στον αέρα είναι παιχνίδι των επιτελείων για τα ΜΜΕ.
    Και πιο σοβαρά, όχι, δεν βλέπω υπαρκτό κίνδυνο από ανατολάς για τη χώρα μας.

  12. Δύτη, θα ήταν ευχής έργον αν είχες δίκιο. Μηπως όμως πρόκειται απλώς για ευσεβή πόθο (όλων μας); Για την ταύτιση Ελλήνων και Τούρκων όσον αφορά τη γκρίνια σε στυλ «όλοι είναι εναντίον μας», μάλλον έχεις δίκιο.

    Αντώνη, όλα κι όλα! Δεν θέλω να επέμβω στα προσωπικά σας.

    • (το συγκεκριμένο κίτρινο σάιτ της μονομέρειας, του «καταδικάζω και τη α και την β πλευρά (αλλά στην πραγματικότητα καταδικάζω μόνο την α) ξανασυγκέντρωσε όλα τα αντιεθνικιστικά σούργελα που μέσω διαλόγου θα έπειθαν τα εσ-εσ, τους κομιτατζήδες, τους γιουρούκους πιο παλιά, να ζήσουν ειρηνικά, ερχόμενοι στον ελλαδικό χώρο. ας το αφήσω αυτό στην άκρη)

      ποια η σχέση πράξης-θεωρίας μεταξύ των δύο ποστ;

    • Μερικές λέξεις που χρησιμοποείς μου ήρθαν και μένα (ακριβως οι ιδιες) στο μυαλό. Η θεωρία ασφαλώς είναι τα όσα γραφει ο ΠΚ περι αντιεθνικιστών και η πράξη είναι το συγκεκριμενο ποστ του Λασκαρατου (και πολλά από τα σχόλια εκεί)

  13. Προς εμπέδωση της θεωρίας ότι διαψευσμένες ιδεολογίες επιτρέπουν
    σε «προοδευτικούς» διανοούμενους ελαφρών βαρών
    και σε αστείους δημοσιογραφίσκους
    να αναβαθμίζουν το μικρό τους εγώ εμφανιζόμενοι ως εκπρόσωποι υψηλών ιδεωδών και ότι οι Έλληνες θα συνηθίσουν σιγά-σιγά την κάμψη της ελληνικής αντίστασης να την ονομάζουν «πολιτισμένη συμπεριφορά», «υπέρβαση του εθνικισμού» και «εξευρωπαϊσμό»;

    Ελπίζω η απάντηση που περιμένω να μη οδηγεί σε ‘αντι-νεφελιμ’ γιατί απλώς δε θα τη διαβάσω, ‘απαγορευμένη γη’ γαρ!
    ;)

    Καλησπέρα ..

  14. .
    Πάω κι έρχομαι, διαβάζω και ξαναδιαβάζω, περιμένω μπας και με φωτίσει κάποιο σχόλιο, αλλά άκρη δε βγάζω, Herr K.

    Ξέρω, ξέρω, mea culpa…

    Έχω την εντύπωση πως και οι εθνικιστές και οι οικουμενιστές, οικονομιστές, ειρηνιστές ή «ευρωπαϊστές» ή όπως αλλιώς τους λέει στο κείμενο, βρίσκονται στην ίδια όχθη, την απέναντι σε σχέση με μένα, και ιστορικά έχουν δείξει ότι δεν τους πολυνοιάζει αν επιδιώκουν την οικονομικοκοινωνικοπολιτική (γου + ά + ου) ισχύ και ευμάρειά τους στα πλαίσια μιας Οθωμανικής Αυτοκρατορίας, ενός Βρετανικού προτεκτοράτου, μιας Μεγάλης (τρομάρα τους!) Ελλάδας, ενός αμερικανικού προτεκτοράτου, σκέτου ή στα πλαίσια μιας Ευρωπαϊκής (μη χέσω!) Ένωσης.
    Και δεν εννοώ, βέβαια, τους διάφορους (ν)τελάληδες των κατά περίπτωση ιδεολογημάτων τους, ούτε, πολύ περισσότερο, όσους τα καταπίνουν αμάσητα.
    Εννοώ αυτούς που, κάπως ξεπερασμένα, παραδέχομαι, ονομάζουμε αστική τάξη, η οποία, επειδή από γεννησιμιού της ή από επαναπατρισμού της ήταν παρασιτική, ποτέ δεν είχε δικά της … πως το λένε… τάπερς… μπωλς, θα σε γελάσω, (χα!) και, ως εκ τούτου ακουμβούσε όπου τη βόλευε.

    Πιο αναλυτικά επί τούτου οι απόψεις μου εδώ. (Το απαραίτητο spamming)
    <a
    href="http://blogs.sch.gr/greaug/2008/07/14/%cf%84%ce%bf-%ce%bc%ce%ad%ce%b3%ce%b1-%cf%83%ce%ba%ce%ac%ce%bd%ce%b4%ce%b1%ce%bb%ce%bf-%cf%84%ce%b7%cf%82-%cf%83%ce%ba%cf%85%cf%86%cf%84%ce%ae%cf%82-%ce%b6%cf%89%ce%ae%cf%82/&quot;

    Και κάτι ακόμη, για τη φράση «ένας λαός χάνει την ικανότητα της στρατηγικής σκέψης».
    Η μόνη ομοιογένεια που μπορεί να αναγνωρίσει κανείς στον όρο «λαός» είναι αυτή που απορρέει από το νομικό προσδιορισμό του. (Για να μιμηθώ τον τρόπο του Κονδύλη σε ανάλογο απόσπασμα σχολικού βιβλίου). Καμία άλλη.
    Ο λαός, όπως χρησιμοποιούμε τον όρο στην καθημερινή πολιτική γλώσσα είτε για να λαϊκίσουμε είτε όχι, τίποτε κοινό δεν (μπορεί να) έχει με τον Έλληνα εκπρόσωπο ξένων (αλλά και εγχώριων) επιχειρηματικών συμφερόντων και εχθρεύεται το αστικό Κράτος, όσο και να του πιπιλίζουν το μυαλό με την ταύτιση Κράτους – Πατρίδας. Και (πρέπει να) ξέρει ποιος απομυζά, περιφρονεί και συχνά πυκνά προδίδει και το κράτος και την πατρίδα.
    Όσο για την ικανότητα της στρατηγικής σκέψης, αν δεχτούμε ότι δεν ανάγεται στη σφαίρα του μεταφυσικού, γιατί έτσι ακούγεται η φράση, αυτή προϋποθέτει και είναι αποτέλεσμα πολιτικών διεργασιών, που θεσμικά διεξάγονται από τα κόμματα. Με δεδομένο το διαχειριστικό χαρακτήρα των κυρίαρχων κομμάτων, μπορούμε να πούμε πως ο λαός (όχι με το νομικό ορισμό) απέχει ακόμη πολύ από την πολιτική συγκρότηση εκείνη που θα του επιτρέψει να διαμορφώσει και να επιβάλει τη δική του στρατηγική σκέψη.

    Έρρωσο.

    Υ.Γ. Όση ώρα τώρα χάνω τη μπάλα, δεν ξέρω πώς, μου έρχεται στο μυαλό εκείνος ο στίχος από τα «Νέγρικα», θαρρώ, που τραγουδάγαμε παλιά:
    … τι έχουν να χωρίσουνε λευκοί και νέγροι εργάτες.
    (Να και ο προλεταριακός διεθνισμός!)
    .

  15. Μα @γκρίνια, και οι «προοδευτικοί» διανοούμενοι ελαφρών βαρών
    και οι αστείοι δημοσιογραφίσκοι τοποθετούν εαυτούς και αλλήλους στην απέναντι όχθη σε σχέση μέ όλους αυτούς τους εθνικιστές και οικουμενιστές, οικονομιστές, ειρηνιστές ή «ευρωπαϊστές» ή όπως αλλιώς τους λέει στο κείμενο και χάνει η μάνα το παιδί και το παιδί τη μάνα…. τελικά πόσες όχθες έχει αυτό το ποτάμι;
    Κ. Κάππα εσείς είστε στην όχθη ή μέσα;
    Ο Π. Κονδύλης είπε και το ωραίο:

    «Η αναστροφή με τους αρχαίους κλασσικούς όχι μόνον δεν μπορεί να συνιστά κανενός είδους πρόσκομμα στην προσοικείωση των νεώτερων, αλλά έχει το αντίθετο αποτέλεσμα: εθίζει το πνεύμα στην απαρέσκεια έναντι των εκάστοτε συρμών και διδάσκει πώς να συγκροτεί κανείς την παιδεία του πάνω σε εδραία και μόνιμα θεμέλια….Συνιστώ ένθερμα στους νεώτερους, που ενδιαφέρονται να συστηματοποιήσουν στα σοβαρά τα πνευματικά τους ενδιαφέροντα, να το κάμουν με αφετηρία τους αρχαίους και νεώτερους κλασσικούς, επιστρέφοντας αδιάκοπα σ’ αυτούς. Έτσι και χρόνο θα εξοικονομήσουν, μπαίνοντας απ’ ευθείας στην καρδιά των προβλημάτων, και θα αποφύγουν τον πνευματικό εκείνο εξευτελισμό που υφίσταται όποιος, αγνοώντας ευρύτερες συνάφειες και μακρές προϊστορίες, ατενίζει χάσκοντας τον εκάστοτε διερχόμενο διάττοντα αστέρα.»

    Έτσι για να βλέπουμε που είμαστε…..

    καλημέρα σας

  16. Γκρίνια,
    από το καλογραμμένο κείμενο που παραθέτεις, απομονώνω ό,τι αφορά το θέμα μας: Ο ισχυρισμός ότι το εθνικό κράτος είναι ανίσχυρο πλέον είναι υπερβολικός και ίσως αναληθής. Το κράτος εκχωρεί εκούσια αρμοδιότητες – υπό την πίεση βέβαια ισχυρότερων κρατών αλλά αυτό πάντα γινόταν, δεν είναι καινούργιο. (ή υπό την πίεση της «αγοράς» που και πάλι αναγεται σε πίεση ισχυρότερων κρατών !).

    Αντώνη,
    τη μια μάς τη βγαίνεις βυζαντινά, την άλλη αρχαιολατρικά. Αποφάσισε ;-)

  17. Κάππα, πρέπει να καταλάβουμε ότι η εξέλιξη του Έλληνα είναι ο Έλληνας Χριστιανός Ορθόδοξος! Ό,τι και να σας πουν οι άλλοι απλώς κάνουν λάθος! Δεν υπάρχει ούτε μία πιθανότητα να συμβαίνει κάτι άλλο! Όσο και να τσιρίζουν οι ‘κίτρινοι’ μπλογκερς δεν καταφέρνουν τπτ!
    Αλλά κι εσείς πρέπει να καταλάβετε ότι κάθε αναφορά σε ‘αντινεφελίμ’ μπλογκς μόνο κακό μπορεί να κάνει στην υστεροφημία σας ;-)

    Αλλά ας πω κι ένα καλό λόγο!
    Βγάζω το καπέλο(2η φορά) στον @Γιάννη σχετικά με τις απαντήσεις του στους Πόντιους! Μπράβο Γιάννη, καλέ μου άνθρωπε!

    Βεβαίως δεν μπόρεσα να τα διαβάσω όλα, κουράζομαι…. Μπράβο στο Γιάννη που τα σκέφτηκε ΚΑΙ τα έγραψε!
    Εγώ θα έμενα στο βασικό νομίζω!
    Οι Ευρωπαίοι απλώς είναι Βάρβαροι, τελεία και παύλα! Οπότε κάθε επιχείρημα περί ευρωπαϊκής ολοκλήρωσης κτλ κτλ και επίθεσης κατά του τρόπου σκέψης του Κονδύλη είναι στο αέρα και απλώς δεν το παρακολουθώ και απορώ με το Γιάννη που μπαίνει σε κουβέντα με τον Πόντιο και με τον άλλον …..αλλά μάλλον έτσι πρέπει….
    Αν μιλήσεις στον Πόντιο και στον άλλον για αρχαίους κλασσικούς θα φρίξουν όπως έφριξαν όταν διάβασαν για τον Κονδύλη!! Όλα αυτά βεβαίως δεν αναιρούν αυτά που είπα για τον Κονδύλη για τα οποία βεβαίως βεβαίως περιμένω απάντησή σου με ποστ ή όπως αλλιώς σου αρέσει αν και βλέπω κάποια καθυστέρηση από τη μεριά σου!

    Άρα όπως κατάλαβες είτε σου τη βγω αρχαιοελληνικά είτε βυζαντινά είμαι στα όρια της Πόλεώς μου….
    ;-)

    Τελικά σε ‘λιθοβόλησε’ κανείς ή απλώς ‘ρίξαν αλλού το βλέμμα τους;; μέχρι να περάσει το κακό ποστ;;;;

  18. Ιωάννη,
    Είπαμε: “ούτω δή τοι τό γε τής πόλεως γενναίον καί ελεύθερον βέβαιόν τε καί υγιές εστιν καί φύσει μισοβάρβαρον, διά τό ειλικρινώς είναι Έλληνας καί αμιγείς βαρβάρων…….. όθεν καθαρόν τό μίσος εντέτηκε τή πόλει τής αλλοτρίας φύσεως”.

    Χμμμ, πολλά είδη Βαρβάρων, μέσα έπεσες….. πρέπει βεβαίως να δούμε και πώς δημιουργείται το είδος των Μειξοβαρβάρων…..

    @Μ-π
    με δυο αν δε κάνω λάθος συζήτησε ο Ιωάννης. Για τον ένα έχω καταλάβει ότι είναι πόντιος, για τον άλλον όχι.
    Νοιώθετε απέχθεια για το ίδιο σας το μπλογκ;; Μυστήριο πράγμα…..

  19. αντώνη,
    δε μπορώ να συμμεριστώ τον τωρινό διαχωρισμό περί βαρβάρων-ελλήνων με βάση την πραγματικότητα του 400 πχ και 1000 μχ. άλλωστε θα έπρεπε να υποστηρίζει ότι δεν υπάρχει βάρβαρος ή έλλην κλπ κλπ

  20. αλλά μια και μιλήσαμε για βαρβάρους
    http://www.enet.gr/?i=news.el.ellada&id=105418

    «Ο Ελκαντρό Σαχίρ δείχνει σίγουρος: «Γνωρίζω όλους όσοι είναι στην ομάδα που χτύπησε. Είναι Ελληνες και ορισμένοι Αλβανοί. Μπορώ να τους υποδείξω στην Αστυνομία. Γι’ αυτό ήρθα. Πριν από ενάμιση χρόνο στεκόμουν στην πλατεία. Εκεί συγκεντρώνονται όσοι μετανάστες αραβικής καταγωγής δεν έχουν δουλειά. Ηρθαν πάλι με μηχανές. Με χτύπησαν με σιδερολοστό».»

    ενώ οι αντιρατσιστές τα γνωστά στρουθοκαμηλικά:
    ««Η Αστυνομία συγκαλύπτει τη ρατσιστική επίθεση στον Ν. Κόσμο» αναφέρουν σε ανακοινώσεις τους το Κυριακάτικο Σχολείο Μεταναστών, η Κίνηση Απελάστε τον Ρατσισμό και το Δίκτυο Υποστήριξης Προσφύγων και Μεταναστών. Αραβες μετανάστες και η Κίνηση Ενάντια στον Ρατσισμό και τη Φασιστική Απειλή καλούν για μαζική συμμετοχή στη σημερινή συγκέντρωση διαμαρτυρίας. »

    άραγε θα «απελάσουν» και τους ρατσιστές αλβανούς ή μόνο τους έλληνες ρατσιστές; ή δεν θα ασχοληθούν με το «και μερικοί αλβανοί»; ή θα αρχίσουν σαν τους γιαχωβάδες πόρτα-πόρτα εκστρατεία αντιρατσιστικής διαφώτισης σε σπίτια αλβανών μεταναστών, να μην ξανατολμήσουν να βαρέσουν άραβες γιατί θα πέσει χατζάρα; έκανε προπαγάνδα υπέρ του δυστυχισμένου κοσόβου τόσα χρόνια ο ιός, για τι, για να βαράνε τους άραβες;

    (η άλλη όψη είναι η συμμαχία των φασιστών με τους αλβανούς. αυτό ξεπέρασε και το «αλβανός τουρίστας»)

  21. Ιωάννη,
    εκλέλοιπεν Ιδεώδες, το οποίο πριν είχαμε, με συνέπεια τη δυσκολία διαχωρισμού Έλληνα-Βάρβαρου;; Αυτό τότε είναι πολύ σοβαρό και πρέπει να το δεις!
    Αν δε συμβαίνει κάτι τέτοιο τότε γιατί δυσκολεύεσαι;

    Μην άλλαξε το Ιδεώδες και έγινε ψευτο-ιδεώδες με αποτέλεσμα πάλι τη δυσκολία στο διαχωρισμό Ελλήνων-Βαρβάρων;;;
    Χωρίς Ιδεώδες όμως ή έστω με κάποιο ψευτο-ιδεώδες θα έχουμε νομίζω μόνο Βάρβαρους. Κάτι τέτοιο δε γίνεται εις τας Ευρώπας; Και πώς με ρωτάς για τους Βάρβαρους σα να μη γνωρίζεις τι γίνεται εις τας Ευρώπας!
    Άσε που εκείνο το ‘ανωτερότητα των βαρβάρων’ ακόμη βουίζει στα αυτιά μου!
    Πώς το είπες;;; Να το πάρεις πίσω, subito!

    Και να ξέρεις πως «σαρξ επιθυμεί κατά του πνεύματος, το πνεύμα δε κατά της σαρκός».

    • Ποιός είναι ακριβώς ο “Πόντιος” και ποιός “ο άλλος..” ; (Στο προπαραπάνω σχόλιό σου)

      Με το δεδομένο ότι σ’ αυτό το απεχθές μπλογκ υπάρχουν πολλοί “Πόντιοι” και πολλοί “άλλοι” !!!

      Μ-π

    • ποιο είναι το ιδεώδες, αντώνιε; η διάκριση έλληνα-βάρβαρου; τώρα μάς τη βγαίνεις αρχαιολατρικά και α(ντι)χριστιανικά.

      ας υιοθετήσω κι εγώ για λίγο την ορολογία σου (δεν την υιοθετώ στ’ αλήθεια, αλλά για να συνεννοούμαστε για όσο αντέχω να την χρησιμοποιώ). δεν είναι πραγματικότητα οι «βάρβαροι» να είναι ανώτεροι από τους νεοέλληνες, οι οποίοι απλώς παρηγορούνται συνήθως με παλιές δόξες;

  22. @M-π
    Τον Ιωάννη με τον @doctor και με τον @Νοσφ.. παρακολούθησα και για έναν από αυτούς νόμισα πως είναι στα αλήθεια πόντιος
    (ΟΧΙ πόντιος της ομάδας ποντίων που είναι υπεύθυνοι για το μπλογκ #Πόντος και Αριστερά#).
    Εν ολίγοις όταν αναφερόμουν στον ‘Πόντιο’ και στον ‘άλλον’ δεν αναφερόμουν στον @Π&Α…
    Ελπίζω να σε κάλυψα ….

    • Το ενδιαφέρον μου ήταν για άλλο θέμα από αυτό που νόμισες.

      Σχετιζόταν με την υποτιμητική χρήση του όρου «Πόντιος» και με την ευκολία αναπαραγωγής των αρνητικών στερεοτύπων…! Είναι γνωστό ότι διαιωνίζεται ένας αντιπροσφυγικός ρατσισμός, που στις μέρες παίρνει τη μορφή των αντι-ποντιακών ανεκδότων και εκφράζεται με την ανοιχτά περιφρονητική αντιμετώπιση των Ποντίων από μεγάλο μέρος των νεοελλήνων, με την μετατροπή του γεωγραφικού προσδιοριστικού όρου «πόντιος» σε αρνητικό επίθετο.

      Για την ενημέρωσή σου, εκτός από μας του Π&Α, Πόντιοι στην καταγωγή είναι και ο Νοσφ και ο doctor. Και αυτός που εσύ χαρακτήριζες ως «Πόντιο», ήταν αυτός με την μικρότερη εθνικοτοπική συνείδηση…

      Μ-π

  23. Χαίρομαι που δεν ήταν αυτό που σκέφτηκα και φυσικά ούτε αυτό που σκέφτηκες.
    Συ Πόντιος κι εγώ Βλάχος… Σεις με την ταμπέλα ‘αφελείς’ κι εμείς με την ταμπέλα ‘κουτοπόνηροι’…
    Αλλά δε σου έδωσα και αφορμή να σκεφτείς κάτι αρνητικό! Πόντιος είπα! Ούτε καν μέσα σε εισαγωγικά!
    Τέλος πάντων ….το ζήτημα έκλεισε
    ;)

  24. Έγραψα ό,τι έγραψα με τη σκέψη οτι ο Πλάτων δε θα μπορούσε να ήταν τόσο ρηχός όταν έλεγε «…το τής πόλεως……καί φύσει μισοβάρβαρον…» και να εννοούσε π.χ. τους έλληνες με τα γονίδιά τους και τους αλβανούς με τα δικά τους γονίδια .

    Αν ήταν τόσο ρηχός, τζάμπα τη φήμη του τότε και κρίμα που τόσοι και τόσοι τον διαβάζουν! Στην πυρά λοιπόν κι ο Πλάτων αν είναι έτσι όπως τα λες. Αλλά δεν είναι έτσι.
    Αλλά γιατί όταν μιλάμε οι δυο μας πάντα κάπου μπερδεύεσαι και με ‘αναγκάζεις’ να σε πειράζω;;; Αυτή τη φορά δε θα σε πειράξω για να μη μου κάνει παρατήρηση ο Κάππα! Αλλά βρε παιδί μου από την αρχή σου είπα ότι ό,τι γράφω το γράφω έχοντας στο νου τον Πλάτωνα!

    Υ.Γ. Ποιο ιδεώδες;; Ερώτηση ε;;!!

  25. Παράθεμα: από τύχη και μόνο, η εθνικότητά μας « αγριμολόγος

  26. E τωρα ανακαλυψα αυτηνα την αναρτηση .. Θα την δω με την ησυχια μου και ισως γραψω και κανα σχολιο ..
    Εντωμεταξύ θαθελα να ρωτησω κι εγώ τον Αντωνη Βρε ποιος ειναι αυτος ο Αλλος;

  27. »Eχουν βρει τη δική τους ψυχολογικά βολική λύση: το έθνος το υπηρετούν ανέξοδα περιβαλλόμενοι γαλανόλευκα ράκη, οπότε το καλεί η περίσταση, και έχοντας κατόπιν ήσυχη συνείδηση το κλέβουν μόνιμα με παντοειδείς τρόπους

    ακριβώς ετσι.

  28. Για όσους δεν το έχουν εντοπίσει ακόμα, μια πλούσια συζήτηση περί εθνικισμού συνεχίζεται εδώ:
    http://pontosandaristera.wordpress.com/2009/11/25/3-11-2009/

    [ Πρόκειται για τη συνέχεια μιας συζήτησης που είχε ξεκινήσει το 2007:
    http://pontosandaristera.wordpress.com/2007/11/13/5-11-2007/ ]

  29. Πιο ενεργά στη συζήτηση συμμετεχουν εκπρόσωποι ενός γεωγραφικού προσδιοριστικού όρου ο οποίος χρησιμοποιείται στην νεοελληνική και για την αναπαραγωγή αρνητικών στερεοτύπων

  30. Αυτή η συζήτηση (για το έθνος, τον εθνισκισμό τον αντιεθνικισμό, τις ταυτότητες) είναι ατέλειωτη. Όχι μόνο γιατί συμμετέχουν «πόντιοι» και «άλλοι», που λέει κι αο Αντώνης, αλλά γιατί το θέμα έχει τόσες ιστορικές και κοινωνιολογικές παραμέτρους, που εκεί που νομίζεις ότι εξάντλησες στη μια συναντάς την άλλη.

    Πάντως, όταν γεμίσει και η Μεταμόρφωση-2, θα ανοίξουμε τη Μεταμόρφωση-3, μετά τη Μεταμόρφωση-4 κ.λπ…..

    Έτσι είμαστε εμείς οι Πόντιοι… Καθόμαστε έξω από το νεοκλασικό μας κάθε βράδυ, ανάβουμε το τσιμπούκι μας και αμπελοφιλοσοφούμε ρίχνοντας που και που καμιά ματιά στον καθρφτη που έιναι απέναντί μας (όχι ότι βλέπουμε και τίποτα σπουδαίο, αλλά επανερχόμαστε στην πραγματικότητα γιατί με τη συζήτηση κινδυνεύουμε κάποιες φορές να πιστέψουμε ότι θα μπορούσαμε να είμαστε και Ίνκας;)

    Μ-π

  31. γιατί με τη συζήτηση κινδυνεύουμε κάποιες φορές να πιστέψουμε ότι θα μπορούσαμε να είμαστε και Ίνκας;

    γιατι οχι; εδώ καποιοι πιστεψαν στην …ποντιακή ταυτοτητα και στον Παν ποντισμο …
    γιατι τι εχουν οι Ινκας δηλαδη;

  32. Για την ποντιακή ταυτότητα ως εθνο-τοπική και μόνο [όλα τα άλλα είναι χιουμοριστικές φαντασιώσεις (και όχι φαντασιακές απεικονίσεις) του καλού μου Νοσφεράτου] μπορείτε να δείτε το διδιδακτορικό της Μαρίας Βεργέτη (τμ. κοινωνιολογίας, Πάντειο): «Από τον Πόντο στην Ελλάδα: διαδικασίες διαμόρφωσης μιας Εθνοτοπικής Ταυτότητας», (εκδόθηκε από τον Κυριακίδη Θεσσαλονίκη)

    Ενδιαφέροντα είναι επίσης και τα άρθρα της :

    α) “Pontic Greeks from Asia Minor and the Soviet Union: Problems of Integration in Modern Greece”. Journal of Refugee Studies Volume 5 Number 4 (1991): 382-394, β) «Η ποντιακή ταυτότητα της τρίτης γενιάς». Δελτίο Κέντρου Μικρασιατικών Σπουδών τ. 9 (1992): 79-96.

    Μ-π

  33. Καλησπέρα, Κάππα.
    Δύο τινά…

    Κόκαλα έχει εκείνο το ποστ;

    Τελικά οι ποντικοί βγάλανε κανένα συμπέρασμα ή τπτ..;
    Βασικά νομίζω πως καλώς κατάλαβαν ότι οι προμοντέρνες κοινωνίες είχαν ως συνδετικό ‘υλικό’ τον δρόμο της Πίστης, το Χριστιανικό Ιδεώδες. Χάλασε αυτός ο δρόμος, χάλασε και η κοινωνία, έγινε μοντέρνα! Για να σταθεί όμως το ‘οικοδόμημα’ θέλει συνδετικό υλικό, βγήκε από τη θήκη το ήδη υπάρχον, η γλώσσα!
    Προσωρινό, γιατί οδεύουμε φυσικά σε οικουμενική μεταμοντέρνα κοινωνία αλλά δεν υπάρχει ακόμη το συνδετικό υλικό!
    Ο κ. Κονδύλης κάπου λέει, νομίζω, κάτι περί ανάγκης ‘νέας ασκητικής’, για να σταθεί στα πόδια της μια μη-καταναλωτική κοινωνία. Αλλά ποια θα είναι αυτή η νέα ασκητικότητα; Νομίζω πως δεν υπάρχει περίπτωση να επιτρέψουν κάτι τέτοιο, γι’αυτό έχουν καπηλευτεί τα πάντα, περιβάλλον, ανθρώπινα δικαιώματα και γενικώς όλα τα κοινωνικά αγαθά τα οποία χρησιμοποιούν ως συνδετικό υλικό! Όλα αυτά είναι το νέο ιδεώδες που θα αντικαταστήσει το προηγούμενο…
    Όταν λοιπόν υπάρχει Ιδεώδες(έστω και βαρβαρικής εμπνεύσεως), έννοιες σαν κι αυτή του Έθνους …. ξεφτίζουν!! Τι συζητάνε, λοιπόν, οι ποντικοί;
    Άρα το σημαντικό δεν είναι οι μεταμορφώσεις της ταυτότητας των εθνών αλλά οι ‘μεταμορφώσεις’ των Ιδεωδών.
    ;)

    υγ
    @Νοσφ., ο ‘άλλος’ θα μπορούσα να πω πως είναι ο ‘άλλος μου εαυτός’, αγαπητέ.

    • αντώνη,
      βασικά συμφωνείς με τους φιλομοδέρνους ως προς την προνεωτερική κυριαρχία της θρησκείας. εσύ την επαινείς (την κυριαρχία), ενώ αυτοί θα αναπέμπουν για καιρό ύμνους στον άθεο που γλίτωσαν από αυτήν.
      ταυτόχρονα, όμως, και εκτός της παραπάνω συμφωνίας, έχετε την ίδια αντίληψη, για την λειτουργία της θρησκείας, ότι ο ρόλος της ήταν απλώς θρησκευτικός.

  34. Ιωάννη,
    επαινώ τον δρόμο της αρετής, προχριστιανικά, διό ανοσιώτατον και αγριώτατον άνευ αρετής, και προς αφροδίσια καὶ εδωδήν χείριστον, και το δρόμο της Πίστης μετά. Οι δρόμοι αυτοί είναι για τους Έλληνες οι οποίοι ποτέ δεν ανέπεμψαν ύμνους σε Βάρβαρους, βαρβάρων δ’Έλληνας άρχειν εικός.
    Μου άρεσε που ‘έπιασες’ τις αντιλήψεις μου περί της πίστης στον Θεό……

    Κάππα,
    το να αναλώνεται κάποιος με το α. και με το β. και να στοχάζεται περι της νέας ασκητικότητας-θρησκευτικότητας χωρίς να έχει κάνει μια προσπάθεια να ‘ψηλαφίσει’ την παλαιά και ξεπερασμένη, κατ’εκείνον, ασκητικότητα, πλην όμως δοκιμασμένη τόσα και τόσα χρόνια κι από τόσους και τόσους νομίζω πως αυτομάτως τον καθιστά ….αμελή. Και ποτέ δεν ξέρει κανείς αν προλάβει να ανέβει/’ανέβει’ στο αγιονόρος..

    Σχετικά με τη νέα ασκητικότητα, η οποία θα είναι πιο ισχυρή από όλα αυτά τα ‘καλούδια’ που μας κάνουν ‘πλαδαρούς’, νομίζω πως είναι κομματάκι δύσκολο να εμφανιστεί κάτι τέτοιο. Εκτός κι αν εμφανιστεί κανένας Neo..
    Xμ, ο Neo Trovatore… ίσως; Αφού τελειώσει το ουτοπικό όνειρό του, θα πάει να ασκητέψει, λέει…
    Καλά, αν πάει να ασκητέψει στη σπηλιά του Νοσφερά. τότε μετά βεβαιότητας μπορούμε να μιλάμε για τον Νeo, όχι στις οθόνες μας αλλά στις γειτονιές!!

    ;) ;)

  35. Κάππα μου είπα να σου βγάλω το καπέλο, δε τοκανα όμως, για το σαπορτ σου, στο πιο-παραπάνω σχόλιό σου, όπου μου έδωσες να καταλάβω ότι και πάλι συμφωνούμε !!!
    Απλώς εξέφρασα και πάλι τον καημό μου, πώς άνθρωποι με τόσο καθαρή σκέψη, τελικά δε καταφέρνουν να δουν καθαρά. Περί Κονδύλη ο λόγος!

    Νοσφερά., αν αλλάξεις το μπακραουντ του οίκου σου, μπορεί να έρθω κι εγώ… αλλά αλλά αν αφήσεις αυτό που έχεις, δε μπορώ… πνίγομαι!
    ;)

  36. Α ναι Αντώνη, έχεις δίκιο. Παρντόν.

    Νοσφεράτε, σκέψου το καλά. Θα πρέπει να απαρνηθείς το όνομά σου, τον αντιεθνικισμό σου ;-) και ποιος ξέρει τι άλλο.

    (Περιζήτητος ο γεροντο-σπάμερ Αντώνης !)

  37. Νοσφερά.,
    Πήρες, πήρες και δε το κατάλαβες…
    Όπως θα συμφωνεί, και πάλι, κι ο Κάππας, ο Ζιάκας είναι καλός διακοσμητής…
    Έτσι, γι’αρχή…

    Σχωρεμένος, κομαντάντε..
    ;)

  38. αντώνιε,
    «επαινώ τον δρόμο της αρετής, προχριστιανικά….και το δρόμο της Πίστης μετά»

    το «μετά» από πότε αρχίζει; το «προχριστιανικά» πότε λήγει; και -μη αναφερόμενος σε χρονικές περιόδους- τι επαινείς όταν κάτι είναι ενάρετο και άπιστο ή το αντίθετο;

  39. Ιωάννη, έπρεπε να είχες καταλάβει από τα προηγούμενα σχόλιά μου οτι μόνο καημό και λύπη μου προξενεί ο ενάρετος αλλά άπιστος…..δε πρέπει όμως να ξεχνάμε και το ότι η γαρ …αρετή του κόσμου τούτου, μωρία παρά τω Θεώ εστιν.
    Για τον ανήθικο αλλά πιστό δε συζητώ γιατί δεν υπάρχει τέτοιος συνδυασμός…..

    Είναι δυνατόν να μη γνωρίζεις πότε λήγει το ‘προχριστιανικό’ και πότε αρχίζει το ‘μετά’…. όλο κάτι απίθανα μου λες…

    Άντε… καλημέρα

  40. υπάρχει μια μομφή, η οποία λέει ότι ο π.κ. ανέλυε με όρους δημογραφικής ισχύος τη σχέση ελλάδας τουρκίας, για να δείξει προς τα πού πηγαίνει η κατάσταση. στην πραγματικότητα δεν την ανέλυε μόνο με σύγκριση πληθυσμιακών μεγεθών αλλά και με σύγκριση των οικονομιών αλλά και των εξοπλισμών. φυσικά είναι σωστό ότι από μόνα τους τα πληθυσμιακά δεδομένα δεν λένε κάτι, ο συνδυασμός τους όμως με τα οικονομικά και στρατιωτικά μεγέθη μπορει να χειροτερεύει τις οικονομικοστρατιωτικές συνθήκες

  41. Ω, για μένα; δεν ήταν ανάγκη αγαπητέ Luciferidi, ευχαριστώ, με τιμάτε. Και επιτρέψτε μου παρακαλώ την παρατήρηση ότι, αν προσπαθήσουμε να το δούμε Κονδυλικά το θέμα, τόσο για τους αλιείς των μαργαριταριών απ’όπου το σχετικό άσμα, όσο και για το Match point, αυτό που μετράει τελικά δεν είναι το από ποιά μεριά του τεραίν θα πέσει η μπάλα, αλλά το αν θα γίνει ο αγώνας ή όχι και πώς (για το match point) και αν θα τα καταφέρει η κοινότητα των ψαράδων και πώς (για το πρώτο). Είναι καλό λοιπόν η στρατηγική συζήτηση να προχωράει μέσα από τις δυσκολίες όπως λέει ο Κονδύλης. Ο Ζιάκας από την άλλη νομίζω μπορεί και να διαφωνούσε με αυτή την σκληρή κολλεκτιβιστική γραμμή.
    Τα σέβη μου κι ευχές στον εορτάζοντα Herr K. και τις/τους συν αυτώ, αν και κατόπιν εορτής. Με την ανάλογη πίστη στην ικανότητα αυτού του ιστολογίου εκεί που είναι σοβαρό να γίνεται καφέ σαντάν όταν η περίσταση το καλέσει και τούμπαλιν,καλημέρα.

  42. Αυτό το τραγούδι εμένα μου θυμίζει τις πυρκαγιές του 2007. Το παίρνω σαν τιμωρία,ελπίζω να μην στενοχωρηθεί η Υπέρβαση, στην τελική αυτή δεν εμπλέκεται στις πυρκαγιές, οπότε δεκτόν. Οι καλικάντζαροι τα φταίνε όλα με τη μανία τους με το δέντρο της ζωής και τις σχετικές δεντρολατρείες…

  43. Το παίρνω σαν τιμωρία,ελπίζω να μην στενοχωρηθεί η Υπέρβαση»
    ε οχι και ως τιμωρια… τοτε να το χαρισω στην Υπερβαση που το εκτιμησε

  44. Όχι όλα, μόνο αυτό κι ένα άλλο ακόμα. Αυτό το είχε σε μια ταινία μυστηρίου που έπαιζε εκείνες τις ημέρες στην τηλεόραση και μου έμεινε. Χωρίς αμφιβολία φταίω, φταίω, φταίω, αλλά δεν συνεχίζω άλλο με τα δεινά του παρελθόντος και με τις αξιώσεις παντοδυναμίας και τα μα-γιατί-δεν- εξαφανίζεται-το-κακό-από-τον-κόσμο-με-την-ηρωϊκή- παρέμβαση-μου (και του ΑΓΑΠΑ από την ανωτέρω ανάρτηση), εντάξει.
    Λουσιφέριδη, ευχαριστώ, θα ήταν καλύτερο αν ήταν και κάπως κατανοητά και λογικά αυτά που γράφω αλλά υπάρχουν και οι σχετικοί περιορισμοί, δεν θα παραιτηθούμε όμως.
    Καλησπέρα.

  45. Παράθεμα: από τύχη και μόνο, η εθνικότητά μας at στράτος φουντούλης / stratos fountoulis

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s