Η δεξιά είναι αριστερά;

Αριστερός με δεξί πορτοφόλι λέει η λαϊκή σοφία – για την ακρίβεια η σοφία των δεξιών και απολίτικων που αποτελούν τη μεγάλη πλειονότητα – και εννοεί ότι πλούτος και αριστερή τοποθέτηση δεν συμβιβάζονται. Και ως συνήθως η λαϊκή σοφία είναι εύστοχη:

Κατ’ αρχάς αναγνωρίζει ότι ο πολύς πλούτος κατά τεκμήριο αποκτάται πάντα με ανέντιμα μέσα – ας θυμηθούμε τι έλεγε ο Αλλος για το παλαμάρι και τη βελόνα.

Κατά δεύτερον υπονοεί ότι ο αριστερός οφείλει να χρησιμοποιεί τίμια μέσα, αλλιώς τι αριστερός είναι; Εδώ η αριστερά ψελλίζει μια ένσταση ότι το θέμα δεν είναι ατομικό αλλά συλλογικό αλλά βέβαια αυτό δεν κλονίζει στο παραμικρό τη λαϊκή σοφία, η οποία περιμένει από την αριστερά μιαν άλλη ηθική συμπεριφορά σε ατομικό επίπεδο και όχι μια μέλλουσα και αβέβαιη κοινωνική δικαιοσύνη (είναι γνωστό ότι η λαϊκή σοφία είναι κατά βάθος καταστασιακών προδιαγραφών). Ισως η αριστερά να θέλει να προσθέσει ότι δεν έχει σημασία η προσωπική εντιμότητα του ασκούντος πολιτική αλλά το περιεχόμενο της πολιτικής που ασκεί. Δεν το λέει όμως, γιατί οι δεξιοί θα καγχάσουν πάραυτα: το ήξεραν ήδη.

Κατά τρίτον υπενθυμίζει έμμεσα ότι όσοι επιδιώκουν κοινωνική αλλαγή οφείλουν να προτείνουν πρωτίστως νέα κλίμακα αξιών και όχι να εκθέτουν απόψεις.

Οφείλουμε βέβαια να παραδεχτούμε ότι η δεξιά σοφία είναι συνάμα και κουτοπόνηρη: περιμένει μιαν αριστερά ηθική, η οποία θα αίρει τις αμαρτίες της ώστε η ίδια να συνεχίσει να τις διαπράττει (μα δεν βαρέθηκε πια;). Και έχει δίκιο από τη μεριά της: εάν δεν σέρφαρε, ενίοτε βυθιζόμενη, στους οικείους της βούρκους δεν θα ήταν δεξιά, θα ήταν αριστερά…

Advertisements

86 thoughts on “Η δεξιά είναι αριστερά;

  1. ο αριστερός πρέπει να είναι σε κάτι υποδεέστερός μας – για να ξέρουμε ότι εμείς οι δεξιοί περνάμε καλύτερα από αυτόν τη ζωή – να εκφράζει το όνειρο που καμιά φορά απάνω στο μεθύσι μας κι εμείς το επικροτούμε – αλλά στον βίο τον καθημερινό πρέπει να είναι από κάτω.

    όπως τα λέτε

  2. Φίλε Herr K.,

    Γειά σου κι από μας. Δεν είπαμε σχεδόν τίποτα επειδή ακριβώς το ζήτημα είναι σοβαρό. Κι αυτό, ότι το ζήτημα είναι σοβαρό δηλαδή, αποτελεί μία πρώτη ένσταση, κάπως δυσδιάκριτη ενδεχομένως, αλλά πάντως ένσταση. (Εξ ου και το «σχεδόν τίποτα»). Μ’ αυτήν θέλουμε να πούμε ότι η σχετική «ελαφρότητα» (προσοχή στα εισαγωγικά, για να μη μας παρεξηγήσεις)) με την οποία αντιμετωπίζεις το θέμα, δεν βοηθάει και πολύ για να κλονιστεί η λαϊκή σοφία.

    Από κει και πέρα, αλλά επιγραμματικά (απαιτείται ποστ!): Υπάρχει κάτι στη λαϊκή σοφία που δεν μπορούμε να το περιφρονήσουμε. Εμείς (οι αριστεροί, όχι οι απολίτικοι κι οι δεξιοί!) το λέμε μ’ άλλα λόγια και έννοιες, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι δεν σχετίζονται με το ζήτημα. Λέμε ας πούμε, ότι η θεωρία πρέπει να επιβεβαιώνεται από την πράξη. Ή μιλάμε για αριστερή συνείδηση. (Αλήθεια τι σημαίνει «αριστερή συνείδηση»; Να μη την κοπανάμε από τις συνεδριάσεις για να δούμε Τσάμπιονς Λιγκ;). Ή λέμε: «Αυτός είναι συνεπής αριστερός». Και πάει λέγοντας.

    Σταματούμε εδώ. Πιστεύουμε να γίναμε πιό κατανοητοί. Για περισσότερα; Το βάζουμε στο πρόγραμα για ποστ. Θα σε ενημερώσουμε εννοείται.

    Τα λέμε. Και χαρήκαμε που τα είπαμε.

  3. Εξαιρετικό το απόφθεγμα-αφορισμός «λαϊκή σοφία = η σοφία των δεξιών και απολίτικων που αποτελούν τη μεγάλη πλειονότητα». Μία ένσταση μόνο στο «εάν δεν σέρφαρε, ενίοτε βυθιζόμενη, στους οικείους της βούρκους δεν θα ήταν δεξιά, θα ήταν αριστερά» – μπορεί να το παρερμηνεύω, αλλά μου θυμίζει το γνωστό γνωμικό για την ισότητα των γουρουνιών, όπου εδώ τα πιο ίσα είναι αυτά που προσέχουν την καθαριότητά τους…

  4. χεντ-τσαρζ
    «εάν δεν σέρφαρε, ενίοτε βυθιζόμενη, στους οικείους της βούρκους δεν θα ήταν δεξιά, θα ήταν αριστερά» – μα είναι σαφές ότι οι βούρκοι είναι της δεξιάς – τα ταπεινότερα ένστικτα ας πούμε του ανθρώπου – που αλλιώς σημαίνει ότι αν έφευγε από το οικείο περιβάλλον του ο δεξιός θα έπαυε να είναι δεξιός. Ας πούμε ότι ο κύριος Κ. μάς λέει πως ο αριστερός δεν είναι ένα εξωγήινο ον τόσο ιδιόμορφο και αδιερεύνητο – ούτε είναι λίγο πιο καθαρός από τον δεξιό. Είναι αρνητής του καθημερινού νόμου και ήθους, πολεμά το οικείο και το βούλιαγμα στη συνήθεια. Δύσκολο αλλά γίνεται.

  5. Από την άλλη, μπορεί και ο αριστερός να λερώνεται – σίγουρα λερώνεται και καλά κάνει και λερώνεται. Αρνητής είναι, όχι αναχωρητής. Και η άρνηση είναι μια διαλεκτική προσπάθεια, δεν είναι κοπάνημα στον τοίχο. Οχι στις μέρες μας τουλάχιστον.

  6. Λεφτ,
    ναι είναι πιο κατανοητό τώρα.
    Βασικά προσάπτεις δύο πράματα:
    1. Δεν έγραψα το ποστ με το περιεχόμενο που θα το έγραφες εσύ
    2. Ουτε με το ύφος που θα το έγραφες εσύ
    Ομολογώ πρόθυμα ότι ισχύουν και τα δύο!
    Ως προς την ουσία έχουμε πολλές διαφορές:
    – αναγνωρίζω πολλά θετικά στη λαϊκή σοφία για να θέλω να κλονιστεί
    – και να το θελα δεν είναι δουλειά μου να το κάνω
    – αν παρολαυτα ήθελα να το κάνω δεν θα διάλεγα ένα μπλογκ το οποίο διαβάζεται βασικά από ομοϊδεάτες (ποιος ο λόγος;)
    – μήπως το τσάμπιονς λιγκ είναι πιο ουσιώδες από τις συγκεκριμένες συνεδριάσεις ;(υπόθεση εργασίας κάνω)
    – τέλος, διαβλέπω ότι την αριστερή στράτευση την αντιμετωπίζεις κάπως καταναγκαστικά, ως μία ηθική υποχρέωση, ως έναν άρρωστο μακρινό θείο που οφείλεις να επισκέπτεσαι.
    Βεβαίως περιμένω με ενδιαφέρον το σχετικό σου άρθρο.

    Στράτο,
    τώρα μιλάς σωστά! Χαίρε κι από μένα.

    • Φίλε Herr K.,

      Από την απάντησή σου υποψιαζόμαστε ότι δεν μας κατενόησες. Από την άλλη, συνειδητοποιούμε ότι δεν σε έχουμε κατανοήσει εμείς (και απορούμε που δεν μας το επισημαίνεις). Το χειρότερο; Η απάντησή σου προς τον @stratos fountoulis δείχνει, ότι αυτή η μη κατανόηση των απόψεών σου είναι και σκοπούμενη. Κατά συνέπεια βρισκόμαστε σε αδυναμία να συνεχίσουμε επί του θέματος, αλλά και να έχουμε την οποιαδήποτε αναφορά στις απόψεις σου, όταν καταπιαστούμε με αυτό (τι αναφορά να κάνουμε όταν δεν τις ξέρουμε;).

      Ανεξαρτήτως αυτών, ένα-δυό παρατηρήσεις.

      Το υπόβαθρο κάθε κριτικής γνώμης είναι ακριβώς αυτό: Ο κρίνων θα υλοποιούσε διαφορετικά ό,τι κρίνει. Η υπενθύμιση αυτού του αυτονόητου εκ μέρους σου δείχνει μια κάποια δυσανεξία στην κριτική γνώμη. Δεν βλέπουμε τίποτα θετικό σ’ αυτό. Και φυσικά, δεν βλέπουμε καμία πρωτοτυπία: Η δυσανεξία στην κριτική είναι το αντίστοιχο της πανδημίας Η1Ν1, μεταφερμένη στη μικροκοινωνία του Διαδικτύου.

      Αν δεν θέλεις να κλονιστεί η «δεξιά και απολίτικη» λαϊκή σοφία προς τι το ποστ; Κουβέντα να γίνεται με τους ομοϊδεάτες; Θα αφήσουμε το Διαδίκτυο στους επίδοξους δημοσιογράφους, συγγραφείς και τιποτολογούντες συνήθως αναλυτές και στους ερωτικά απογοητευμένους (ή γοητευμένους);

      Τα αριστερά blogs δεν διαβάζονται μόνο από ομοϊδεάτες (που βέβαια δεν είναι και ομόγνωμοι). Διαβάζονται κι από εν δυνάμει τέτοιους.

      Ποτέ το Τσάμπιονς Λιγκ δεν είναι πιο ουσιώδες από μία συνεδρίαση. Σχεδόν πάντα όμως είναι πιο ενδιαφέρον. Κι αυτό, γιατί τις περισσότερες φορές οι συνεδριάσεις δεν είναι ουσιώδεις! (Το αστείο της υπόθεσης: Δεν είναι ουσιώδεις, γιατί εκτονώνονται στη συζήτηση μεταξύ ομοϊδεατών!).

      Δεν διέβλεψες σωστά. Δεν αντιμετωπίζουμε την αριστερή στράτευση ως καταναγκασμό. Ήταν και παραμένει εθελοντική υπόθεση. Επομένως, δεν καλείται «στα όπλα» πας δυνάμενος να φέρει όπλα, αλλά προσέρχεται πας επιθυμών.

      Αυτό όμως δεν αλλάζει τα πράγματα: Σε «πόλεμο» προσέρχεται! Ξέρεις κανέναν «πόλεμο» που είναι όντως πανηγύρι;

      Τα λέμε.

  7. Μάνο
    και πάλι συμφωνώ με όσα λες (και απολαμβάνω συνάμα τη γλαφυρότητα τους)

    Χεντ,
    εσύ είσαι χειρότερος από μένα! Οχι, στην πραγματικότητα το εννοούσα όπως το ερμηνεύει ο Μάνος. Βέβαια έχεις ένα πόιντ. Αν έχεις καιρό, διευκρίνισέ το

    • Νομίζω ότι ο Μάνος ήταν εξαιρετικά κατατοπιστικός, οπότε όντως ήταν δική μου η παρερμηνεία. Φταίει μάλλον ο βούρκος (κι ο αναπόφευκτος συνειρμός με τη συνήθη μεταφορική του χρήση περί διαφθοράς κτλ.) που με παρέσυρε σε μια μάλλον επιφανειακή, ηθικιστική ανάγνωση.

      Μήπως εντέλει η Δεξιά κατακρίνει συχνά την Αριστερά σαν ένα είδος Εκκλησίας* με υποκριτές πιστούς – παραδεχόμενη δηλαδή ότι υπό άλλες συνθήκες, που μπορεί μεν να τις χαρακτηρίζει ουτοπικές και ανεδαφικές, θα αποτελούσε πραγματικά μια κοινωνικά, ηθικά, πολιτικά ανώτερη πρόταση; (αν μεταφράζω σωστά το κεντρικό νόημα του ποστ)

      (*όχι απαραίτητα με τη θρησκευτική έννοια)

  8. Λεφτ,
    Διαγιγνώσκεις δυσανεξία στην κριτική γνώμη. Ενδεχομένως. Μόνο που δεν προκύπτει από την προκείμενη περίπτωση, διότι εδώ δεν διατύπωσες κάποια κριτική γνώμη (δλδ αντεπιχειρήματα). Εκτός αν θεωρείς την απόρριψη ως κριτική γνώμη.

    Δεν είσαι υποχρεωμένος να κατανοήσεις το χιούμορ του Φουντούλη ούτε το δικό μου. Ιδίως – κι εδώ μάλλον έχεις δίκιο – όταν επιχειρήματα εναλλάσσονται απροειδοποίητα με αστεϊσμούς.

    Για τα υπόλοιπα καταλαβαίνω τα επιχειρήματά σου.

    Χεντ,
    η αλήθεια είναι ότι η τελευταία φράση μου ήταν ηθικιστική (ουδείς τέλειος!) αλλά με το νόημα που της έδωσε ο Μάνος.

    Ναι, αυτό νομίζω κι εγώ, ότι χτυπάνε την αριστερή υποκρισία. Οχι όμως τόσο υπέρ ενός ιδεώδους, αλλά περισσότερο για να αποδείξουν στον εαυτούς τους ότι όλοι ίδιοι είναι άρα ο δικός τους βούρκος δεν είναι και τόσο αξιοκατάκριτος. Αν ανακάλυπταν ότι δεν βράζουνε όλοι στο ίδιο καζάνι, θα έσπευδαν να τους ρίξουν όλους μέσα για να αισθανθούν καλύτερα. Γενικεύω ασύστολα βέβαια…

  9. Φίλε Herr K.,

    Θα καταλαβαίναμε την απορριπτική διάθεση, αν διατυπωνόταν μετά το πρώτο-πρώτο σχόλιό μας, όπου όντως ήμασταν λακωνικοί. Περιέργως, αυτή εκδηλώθηκε μετά από κάποιες επεξηγήσεις που εσύ ο ίδιος έκρινες ότι μας έκανε κατανοητούς. Εν πάση περιπτώσει: Δεν προσήλθαμε στο blog σου με απορριπτική διάθεση, αλλά με κριτική πάνω στο συγκεκριμένο ποστ και μόνο. Και είμαστε απόλυτα ειλικρινείς όταν λέμε ότι τελικά, μετά από αυτόν τον μίνι διάλογο, έχουμε μπερδευτεί ως προς τις απόψεις σου επί του θέματος.

    Τα λέμε.

  10. Φίλε Herr K.,

    Αγνόησε το προηγούμενο, ασύντακτο σχόλιο. (Της νύχτας τα καμώματα… ιδίως μετά κι από μερικά ποτηράκια!…). Πάμε απ’ την αρχή:

    Θα καταλαβαίναμε την άποψή σου για απορριπτική διάθεση εκ μέρους μας, αν διατυπωνόταν μετά το πρώτο-πρώτο σχόλιό μας, όπου όντως ήμασταν λακωνικοί. Περιέργως, αυτή εκδηλώθηκε μετά από κάποιες επεξηγήσεις που εσύ ο ίδιος έκρινες ότι μας έκανε κατανοητούς. Εν πάση περιπτώσει: Δεν προσήλθαμε στο blog σου με απορριπτική διάθεση, αλλά με κριτική πάνω στο συγκεκριμένο ποστ και μόνο. Και είμαστε απόλυτα ειλικρινείς όταν λέμε ότι τελικά, μετά από αυτόν τον μίνι διάλογο, έχουμε μπερδευτεί ως προς τις απόψεις σου επί του θέματος.

    Τα λέμε.

  11. Λεφτ, προφανώς διαφωνούμε. Θεωρείς ότι οι απαντήσεις σου περιέχουν αντεπιχειρήματα, εγώ όχι. (Το ότι κατανόησα περισσότερο τη στάση σου, δεν σήμαινε εντοπισμό αντεπιχειρημάτων σε αυτήν). Και είναι φυσικό να μην περιέχουν αντεπιχειρήματα, εφόσον λες ότι δεν κατανόησες τι εννοώ.

    Αν δεν προσήλθατε στο μπλογκ μου με απορριπτική διάθεση, τότε γιατί κάνατε τον κόπο να σχολιάσετε; (χιούμορ) Μεγάλο μέρος των σχολίων, εδώ όπως στα περισσότερα μπλογκ, είναι εριστικά – ενθεν κι ενθεν – ή απορριπτικά κάποιων συγκεκριμένων θέσεων (μη χιούμορ).

    Επίσης αν μού πείτε τι ακριβώς σάς μπέρδεψε, ευχαρίστως να το διευκρινίσω.

  12. Δηλαδή, αν σκεφτούμε λίγο πάνω στη λαϊκή ρήση που προτάσεις στην ανάρτησή σου HerrK, θα καταλήξουμε στο συμπέρασμα ότι έχει ως βάση του την συνάρτηση:
    αριστερός=φτωχός
    δεξιός=πλούσιος
    Η διαγώνια προοπτική είναι κάτι που σκανδαλίζει: Είναι δυνατόν ένας πλούσιος να είναι αριστερός; Πώς μπορεί να μιλάει για αδικία και απουσία κοινωνικού κράτους ένας άνθρωπος που έχει λυμένα για τον εαυτό του τα προβλήματα επιβίωσης;
    Κι όμως, μεγάλες και ιστορικές φιγούρες της αριστεράς, ήταν ευκατάστατοι.
    Με χαρακτηριστικότερη περίπτωση αυτή του Ερνέστο Τσε Γκεβάρα, ο οποίος προερχόταν από οικογένεια της αργεντίνικης αριστοκρατίας.
    Το ίδιο και ο Κάρλ Μαρξ, ο οποίος ήταν γιος δικηγόρου και συγγενής ραββίνων, δημοσιοράφος ο ίδιος.
    Θρυλείται ότι μία από τις εξέχουσες μορφές της μεξικάνικης αντίστασης των Ζαπατίστας, ήταν καθηγητής φιλοσοφίας στο πανεπιστήμιο.
    Παρ’ όλα αυτά, δεν μας φαίνεται καθόλου παράξενο εάν μία καθαρίστρια, τρίβοντας τα σκαλιά φωνάζει «Καραμαλή μου! Καραμαλή μου!» (sic)
    Εάν η συνάρτηση που αναφέρθηκε παραπάνω είχε αντίκρυσμα στην πραγματική πολιτική ζωή, η αριστερά θα ήταν ασφαλώς καθεστώς. Κι όχι μόνο στην Ελλάδα αλλά και σε οποιαδήποτε άλλη χώρα του κόσμου. Ειδικά στην Ελλάδα, το 99% των επιχειρήσεων είναι μικρές ή μεσαίες, και απασχολούν ανάλογα μεγάλα ποσοστά κόσμου που δεν είναι ούτε πλούσιος, αλλά ούτε απαραίτητα αριστερός. Εκεί φυσικά δεν σκανδαλιζόμαστε καθόλου.
    Ασχολούμαστε όμως, εν είδει κουτσομπολιού, με το πόσα χρήματα δηλώνει στο πόθεν έσχες ο τάδε αριστερός πολιτικός, ή με τον γείτονά μας που τρέχει σε εκδηλώσεις και πορείες ενώ έχει λυμένο το οικονομικό του.
    Αντί να αντιληφθούμε ότι η προσφορά για μια πιο δίκαιη και ανθρώπινη κοινωνία, έχει ακόμη μεγαλύτερη αξία όταν δεν γίνεται από ανάγκη.
    Παρομοίως και τα «τσογλάνια με τα λεφτά του μπαμπά» που αγωνίζονται να πετύχουν πράγματα στο πανεπιστήμιο και την κοινωνία. Τι σκάνδαλο!
    Ενώ θα ήταν πιο λογικό και πρέπον, τα τσογλάνια να πάρουν τα λεφτά του μπαμπά, να αγοράσουν ένα πολυτελές αυτοκίνητο και να παριστάνουν τους γιάπηδες.
    Ορμή προς διατήρηση της σαπίλας; Ίσως…

  13. Αυτοί είναι οι αριστεροί κύριοι!
    Πνίγονται σε μια κουταλιά λαϊκής σοφίας!
    Αμ γιατί νομίζετε σας μαυρίζουν στις εκλογές!!!
    Εκτός κι αν νομίζετε πως φταίει ο κακός σας ο φλάρος!
    Καλώς σε βρήκα κομαντάντε ..

  14. δεν καταλαβαίνω γιατί τόση σύγχυση και τόσες διαμάχες. η ανάρτηση δεν είναι αντιαριστερή. απ’ όσο καταλαβαίνω η επικρινόμενη αριστερή ανεντιμότητα δεν είναι το τελικό συμπέρασμα αλλά συνδυάζεται με την καταδίκη και της απολίτικης/δεξιάς καταγγελίας της αριστερής ανεντιμότητας, η οποία (κατάκριση της αριστερής ανεντιμότητας) χρησιμεύει ως δικαιολογία για να συνεχίζονται και να εκλογικεύονται τα όσα διαπράττονται από την δεξιά/νεοφιλελεύθερη/απολίτικη πολιτική αντίληψη.

    η αριστερή αντίδραση στην, δεξιά/απολίτικη ή ανεξάρτητη, καταγγελία της αριστερής ανεντιμότητας θυμίζει την αντίδραση του κλήρου στην αριστερή καταγγελία της χριστιανικής ανεντιμότητας, καθώς και την έσχατη διαπίστωση των μεν αριστερών ότι οι καλοί χριστιανοί είναι το συγχωροχάρτι του ανώτερου κλήρου, των δε μη αριστερών ότι οι απλοί κ έντιμοι αριστεροί είναι το συγχωροχάρτι των ηγεσιών τους.

  15. Φίλε Herr K.,

    Αφήνουμε το ζήτημα αν καταθέσαμε αντεπιχειρήματα ως επουσιώδες και τριτεύον. Το βασικό είναι να μας βοηθήσεις να καταλάβουμε την άποψή σου. Λοιπόν:

    Δεν μπορούμε να καταλάβουμε τι αποδέχεσαι απο τη λαϊκή σοφία στο συγκεκριμένο ζήτημα και τι όχι (συμπεριλαμβανομένων και των έμμεσων παραδοχών που προκύπτουν απο αυτή). Και δεν μπορούμε να καταλάβουμε ποιές απο τις ενστάσεις της Αριστεράς που αναφέρεις τις προσυπογράφεις κι εσύ.

    Τα λέμε.

    ΥΓ. Είναι λογικό, όταν τα σχόλια προέρχονται απο πολιτικούς αντιπάλους να είναι απορριπτικά ή και σε μεγάλο ποσοστό εριστικά. Η διαπάλη των ιδεών τα έχει αυτά. Για να απαλλαγεί κανείς, πρέπει να περιοριστεί σε μια περίκλειστη ομάδα ομοϊδεατών. Τότε όμως, μόνοι μας τα λέμε, μόνοι μας τ’ ακούμε! Αδιέξοδο μας μυρίζει!…

  16. ΠΑΡΕΜΠΙΠΤΟΝΤΩΣ:

    «Τι συζητάνε ένας νεοφιλελεύθερος με έναν σοσιαλφιλελεύθερο μεταξύ τους;».

    Αποκλειστικά στο leftg700.blogspot.com

    Zητήστε το στον πλησιέστερο υπολογιστή. Τιμή γνωριμίας, μόνο ένα κλικ!

  17. Πλάνητα,
    είναι κι αυτό μια διάσταση της «λαϊκής σοφίας», την οποία όμως δεν έθιξα στο ποστ. Δεν διαφωνώ πχ ότι ο τονισμός των περιουσιακών στοιχείων του Α. Αλαβάνου είναι ένα χτύπημα κάτω από τη ζώνη.

    Ποτέ_Ομόϊδεάτη,
    Συμφωνώ με το πνεύμα της απάντησης σου (πολύ συμφωνούμε εσχάτως και θα χάσουμε το ενδιαφέρον μας…)
    Καλώς ήρθες

    Γιάννη,
    ασφαλώς για τη α παράγραφο
    κα μάλλον έχεις δίκιο και στη β.
    Ασχετο και επείγον: οι σελίδες του geocities σβήνονται τον Οκτώβριο!

  18. Είναι κι αυτό μέσα στο σχέδιο, να κερδίσω την εμπιστοσύνη σου γιατί στόχος μου είναι μέσα στο χειμώνα να σου κλείσω το μπλογκ!!!
    ;)

  19. Εγώ νομίζω ότι η ‘λαϊκή σοφία’ πάει πολύ, μα πολύ βαθιά.

    Πέρα από ‘απλούς’ ανιδιοτελείς και αμόλυντους αγωνιστές, τα ποτάμια των μαζών που συγκίνησε και που ταυτίστηκαν μαζί της, η αριστερά παρήγαγε έναν τύπου διανοούμενου-στελέχους που διακρίνονταν πάντοτε για τον αμοραλισμό του: Αρχικώς στα πλαίσια της «φραξιονιστικής πάλης δίχως αρχές» κι έπειτα, ως κρατικός ή ιδιωτικός μάνατζερ –σε Δύση ή Ανατολή δεν έχει σημασία.

    Και βέβαια, οι ‘ιδιοτελείς αγωνιστές’ ήταν πολύ λιγότερο γαλουχημένοι στις αρχές του ‘μ-λ’ και γι’ αυτό ίσως είχαν διατηρήσει πολλά από την ηθική της ισότητας, της αλληλεγγύης, των αντιεξουσιαστικών παραδόσεων των λαϊκών κοινοτήτων. Ενώ τα στελέχη, που ‘είχαν σπουδάσει’, ήξεραν πολύ καλά το πως λειτουργεί και το τι απαιτεί για να διαχειριστείς μια ‘υλιστική κοινωνία’ ή μήπως όχι;

  20. Σκαντζ, εγώ αρκέστηκα στο ν ακουμπήσω το δάχτυλο στην πληγή, εσύ το περιστρέφεις μέσα σε αυτήν.

    Αν δεν κάνω λάθος, ήδη επί Λένιν, ο διαχωρισμός μεταξύ εργατικής πρωτοπορίας και εργατικής μάζας ήταν σαφής (βλ. κριτική της Λούξεμπουργκ μεταξύ άλλων)

  21. …Ίσως και πιο πρίν. Εγώ τον τελευταίο καιρό τείνω να πιστέψω ότι τα προβλήματα εντοπίζονται ήδη από τον Μαρξ. Από εκεί και πέρα, ούτε εγώ μιλώ για την ουσία.

    Πρέπει, μάλλον, να ωθήσουμε τα συμπεράσματα στις ακρότατες συνέπειές τους. Το ποιές είναι αυτές είναι θέμα προς συζήτηση. Πάντως εμένα μου έρχεται στο νου ένας αφορισμός του (παλιού) Νέγκρι: Αν θέλουμε να παραμείουμε μαρξιστές, να πάμε πέρα από τον μάρξ.

    Εν πάσει περιπτώσει, νομίζω πώς ο κομμουνισμός του 21ου αιώνα θα διαφέρει ριζικά ως προς αυτόν του 20ου

  22. Eγώ πάλι θα μιλήσω ως ξανθιά (νομιμοποιούμαι και από το μαλλί)!

    Δεν μπορώ να καταλάβω την ρήση αυτή …Αριστερός με δεξιό πορτοφόλι???
    Οχι η ντεκαπάζ μου δεν έχει φτάσει μέχρι τα κεντρικά κύτταρα του εγκεφάλου ακόμα!!
    Θα το πω απλά ….(μην το πείτε λαικίστικα γιατί θα τα πάρω)
    Μιλώντας πάντα υποθετικά πες τε , ότι εγώ είμαι η δείνα επιχειρηματίας ,με προσωπικό 10 ατόμων ,αν τηρώ το ευπρεπές , αν πληρώνω τους εργαζόμενους μου στην ώρα τους και με έναν αξιοπρεπή μισθό, αν πουλώ τα προιόντα μου με 50 % κέρδος και όχι 500% , αν είμαι εντάξει ώς προς τα εργασιακά δικαιώματα των υπαλλήλων μου ,αν φροντίζω η ποιότητα των προιόντων που πουλώ να είναι σωστή …αν με τα κέρδη της επειχήρησής μου ,κάνω έξυπνες επενδύσεις που μου αποφέρουν κέρδη …Αν σε όλα μου τελοσπάντων είμαι ηθική επιχειρηματίας και έχω και λεφτά (γιατί τα παραπάνω σαφώς θα με βοηθήσουν σε αυτό ) ,γιατί δεν μπορώ να είμαι αριστερή????
    ——————————————————————————–
    Ισως η αριστερά να θέλει να προσθέσει ότι δεν έχει σημασία η προσωπική εντιμότητα του ασκούντος πολιτική αλλά το περιεχόμενο της πολιτικής που ασκεί.

    Αυτό το παραπάνω ισχύει??? Τώρα ρωτάνε τα εγκεφαλικά μου κύτταρα τα οποία είναι πειραγμένα από την αριστερά!!

    Γιατί αν ισχύει να μην ξάχνομαι η γυναίκα τι να ψηφίσω….σήμερα μόλις έπεσε στην αντίληψή μου ,ότι στο ψηφοδέλτιο της ΝΔ ,υποψήφια της Β Αθηνών είναι μεταξύ άλλων και η κυρία * Aρβανιτίδη Aλίκη (συζ. Πασχάλη)*,ε να πάω να ψηφίσω την εν λόγω κυρία και μετά να ισχυριστώ ότι ήταν ένα στιγμιαίο λάθος!!!
    ——————————————————————————–
    Πολύ με έχει ανησυχήσει αυτό με την ντεκαπάζ…..τόσο που η ρίζα κοντέυει να γίνει 10 πόντους…
    Να με κατατοπίσετε γιατί δεν γίνεται να κυκλοφορώ και σε αυτήν την κατάσταση ,αν με καταλαβαίνετε!!

    Φιλια

  23. Σκαντζ,
    και ίσως πιο πριν, όντως. Εχει τονιστεί – και μού φαίνεται ηλίου φαεινότερο ότι έτσι είναι – ότι στο Μαρξ συνυπάρχουν ένας οξυδερκέστατος κοινωνικός αναλυτής και ένας οραματιστής. Η αξία των οραμάτων του (τα οποία ουσιαστικά αντλούν έμπνευση από το Διαφωτισμό) είναι άσχετη με την αξία της ανάλυσής του.

    Λεφτ,
    δεν ξέχασα, αλλά τι παραπάνω να προσθέσω από τις προηγούμενες απάντήσεις μου;

    Tdjm, γεια σου

    Βλέπε απάντησή μου στον Πλάνητα για το πρωτο θέμα

    «Δεν έχει σημασία η προσωπική εντιμότητα…αλλά το περιεχόμενο της πολιτικής». Νομίζω ότι ισχύει ως κανόνας για τους ψηφοφόρους

    Οσο για τη σύζυγο του Πασχάλη, προσωπικά δεν το βλέπω ως λόγο να ψηφίσεις ΝΔ. Αν βέβαια έβαζε υποψηφιότητα ο ίδιος ο Πασχάλης, τα πράγματα θα άλλαζαν άρδην, είμαι σίγουρος. Ελπίζω να σε κατατόπισα

  24. Νομίζω ότι ισχύει ως κανόνας για τους ψηφοφόρους!!!!!!!

    Με ενοχλεί αυτό!!

    ———————————————————————————
    Οσο για τη σύζυγο του Πασχάλη, προσωπικά δεν το βλέπω ως λόγο να ψηφίσεις ΝΔ
    ———————————————————————————-
    Εγώ όμως τον βλέπω ως λόγο για να μην ψηφίσω!!

  25. Συμπορεύομαι με τον Πλάνητα και την tdjm, προσθέτοντας μονάχα πως εκτός από τον λαό, λέει και το Ευαγγέλιο μερικά σοφά, όπως «ο αναμάρτητος πρώτος τον λίθον βαλλέτω».
    Ένα βασικό προβλημα της αριστεράς είναι πως σκέφτεται και μιλάει περισσότερο από όσο πράττει. Τουλάχιστον τα τελευταία χρόνια, για πριν το 1990 δεν μπορώ να πω πολλά, ήμουν μαθήτρια και διάβαζα τότε.
    :)
    =========
    Ψιλοσυμφώνησα και με τον ποτέ ομοϊδεάτη, να ανησυχήσω, γιατρέ μου;

  26. Tdjm,
    έχετε την πλήρη κατανόησή μου για τις επαφές με την εν λόγω υπηρεσία. Πιστεύω θα συμφωνούν και οι άλλοι.

    Κροτ,
    δεν είπα πουθενά ότι διαφωνώ με Πλάνητα και tdjm
    Οσο για την ψιλοσυμφωνία, δεν νομίζω ότι διαφώνησες ποτέ επί της ουσίας με τον Ομοϊδεάτη, οπότε δεν συντρέχει λόγος ανησυχίας.

  27. Επαναστάτρια, μαύρισες βλέπω! Το Dubrovnik είναι η αιτία ή φταίει ο κακός ο φλάρος των φίλων σου στον κρύο βορρά ?
    Ξανθιά κάνε λίγο παρέα με την επαναστάτρια να γίνεις λίγο σπίρτο κι εσύ γιατί βλέπω δυσκολεύεσαι! Αλλά κι εσύ να της μάθεις πώς να κάνει κανα μανικιούρ γιατί καταντάει επικίνδυνη.

    Κουιζ:
    Είναι ένας καθηγητής! Αριστερός πρώτος! Στο κόμμα από το λύκειο! Και τώρα πρόεδρος στις συνελεύσεις! Μετά το σχολείο, συνέλευση και μετά τη συνέλευση 5 ώρες ιδιαίτερα και βγάζει σε λίγες ώρες όσα βγάζει o left σε 30 μέρες!
    Σε ποια τσέπη βάζει το πορτοφόλι του ο εν λόγω κύριος???

    Συμπέρασμα:
    Για να μιλήσει κάποιος για τη λαϊκή σοφία (η original λαϊκή σοφία δεν είναι ούτε δεξιά ούτε ‘λαϊκή σοφία’ με αποτέλεσμα αυτομάτως οι προσεγγίσεις κάποιων να είναι άστοχες.) πρέπει τουλάχιστον να καταλαβαίνει τι λέει αυτή!

    Πριν λίγο με πληροφόρησαν από την εν λόγω υπηρεσία και νοιώθω μεγάλη ευφορία ότι εκπίπτει όλο το ποσό για την αγορά γυαλιών οράσεως! Πάλι καλά είναι κι αυτή η υπηρεσία και παίρνουμε πίσω τόσα ευρώ! Κοντά όσα παίρνει ο left σε ένα μήνα! Μεγάλη στραβομάρα, μεγάλο ποσό…

    Άστην, Κάππα, δικιά μας είναι κι αυτή μόνο που είναι μικρούλα ακόμη! Με το on the road στο χέρι είναι. Μόνο μη της δώσεις και τον Μπουκο που κρατάς στα χέρια σου και χάσει κι άλλα χρόνια τζάμπα και βερεσέ!
    ;)

  28. Ξανθούλα πε του Κ οτι δεν σε πείραξε τπτ, τουναντίον χάρηκες που ανέδειξα κι άλλα ενδιαφέροντά σου… περί νυχιών ο λόγος!
    Κ, όταν οι ξανθιές μιλάνε ως ξανθιές ε! κι εμείς ως ξανθιές τις αντιμετωπίζουμε! Τι, τζάπμπα τα ντεκαπαζ?
    ;)

  29. Φίλε Herr K.,

    Δεν μας τα λες καθόλου καλά! Κι επειδή δεν μας τα λες καλά, θα στα πούμε κι εμείς χύμα (με την αριστερή έννοια, δηλαδή τα σύκα-σύκα και τη σκάφη-σκάφη)!

    Καλά, σου πήρε δυο μέρες για να μας απαντήσεις ότι δεν ξέρεις «τι παραπάνω να προσθέσεις από τις προηγούμενες απάντήσεις σου»; Εσύ δεν έγραψες πως ευχαρίστως θα διευκρίνιζες τις απαρίες μας; Είπα ξείπα, το λόγο μου έχεσα;

    Ή νομίζεις ότι μόνο εμείς δεν έχουμε καταλάβει τι ακριβώς ήθελες να πεις με το ποστ σου; Όποιος ανατρέξει σε όλα τα σχόλια καταλαβαίνει αμέσως ότι συζητάτε άλλα των αλλών! Ο διάλογος θυμίζει το γνωστό ανάκδοτο με τους δύο κουφούς γέρους που συναντιούνται στο δρόμο μια Κυριακή πρωϊ:

    -Καλημέρα Γιάννη. Πας στην εκκλησία;

    -Καλημέρα Χρήστο. Όχι πάω στη εκκλησία.

    -Α κι εγώ νόμιζα ότι πας στην εκκλησία…

    Εσύ πού ακριβώς πας φίλε Herr K.;

    Τα λέμε.

  30. Φίλε Ο_Ποτέ_Ομοϊδεάτης,

    Το τελευταίο πράγμα που θέλουμε και το πρώτο πράγμα που μισούμε είναι να είμαστε άστοχοι. Αλλά δεν μπορούμε να ξέρουμε αν συμβαίνει κάτι τέτοιο από τη στιγμή που δεν ξέρουμε καν ποιός είναι ο στόχος (τι ακριβώς ήθελε να πει με το ποστ ο ποιητής -Herr K. προκειμένω)! Αν έχεις την καλοσύνη να μας βοηθήσεις σ’ αυτό θα μπορέσουμε να διορθώσουμε και τις ενδεχόμενες αστοχίες μας.

    Είμαστε όλο αυτιά!

    Τα λέμε.

  31. Φίλε Herr K.,

    Με όλη την καλή διάθεση: Δεν καταθέσαμε καμία απορία (και πολύ περισσότερο ένσταση!) για την καταγωγή σου ή για τον τρόπο που μπλογκάρεις. Καταθέσαμε την απορία μας γι’ αυτό που ήθελες να πεις στο συγκεκριμένο ποστ και μόνο όταν συνειδητοποιήσαμε ότι τα πρώτα συμπεράσματά μας δεν ήταν σίγουρα. Κι επειδή μας ενδιέφερε αυτό που ήθελες να πεις για ένα πολύ ενδιαφέρον θέμα, ζητήσαμε τη βοήθειά σου, την οποία, σημειωτέον, μας την προσέφερες προκαταβολικώς. Μετά απο δυο μέρες σιωπής κατά τις οποίες σχολιογραφείς με άλλους αναγνώστες σου, μας λες: Σόρρυ μάγκες, ό,τι καταλάβατε καταλάβατε και δυό αυγά Τουρκίας!

    Εμείς δεν μπορούμε να εξηγήσουμε αυτή την αγένεια. Ψάχνουμε να βρούμε αν είμασταν πουθενα οφσάϊντ και δεν βρίσκουμε.

    Και σε τελική ανάλυση: Δικαίωμά σου να μη μας γουστάρεις για οποιοδήποτε λόγο. Ε, πες μας τον ντε! Δεν ζητάμε και τον ουρανό με τ’ άστρα!

    Τα λέμε.

  32. left,
    νομίζω, όπως είπα και πριν, οτι το λάθος του Κάππα (το 1ο, το 2ο είναι που με κατηγόρησε ως αγροίκο, του το κρατάω όμως…) είναι ορατό από την πρώτη κιόλας σειρά! Ενώ ξεκινά ωραία με τη λαϊκή σοφία αμέσως της βάζει την ετικέτα της δεξιάς λαϊκής σοφίας. Το κάνει αυτό ο Κάππα και του το έχω ξαναπεί στο παρελθόν. Μιλά απαξιωτικά για τη γνώμη του λαού, εδώ ταυτίζει τη λαϊκή σοφία με τη δεξιά σοφία την απολίτικη και γιατί όχι την τάχα σοφία! Μου θυμίζει τους Φαρισαίους όταν είπανε:
    «μη και υμείς πεπλάνησθε; μη τις εκ των αρχόντων επίστευσεν εις αυτόν η εκ των φαρισαίων; αλλ’ ο όχλος ούτος ο μη γινώσκων τον νόμον επικατάρατοι εισιν…»
    να διορθωθείς Κάππα μου, να διορθωθείς.
    Αυτές είναι οι αστοχίες του Κ., νομίζω.

    Εσύ αγαπητέ ξεφεύγεις εντελώς, από ό,τι κατάλαβα, θέλοντας να καταρρίψεις αυτή την ίδια τη λαϊκή σοφία! Όπως είδες ο Κ. μιλάει για λαϊκή σοφία καταστασιακών προδιαγραφών δλδ πράγματα χιλιοτραγουδισμένα, πραγματικά, δοκιμασμένα και χωρίς να έχουν καμία σχέση με φαντασίες απολιτικων δεξιών κακούργων. Όταν λοιπόν γκρεμίζεις το στόχο ό,τι και να πεις μετά, άστοχος θα είσαι…. Κατανοητόν?

    Αγαπητέ, αν θέλεις να τα βάλεις με τη λαϊκή σοφία πρέπει να αποκτήσεις μια κάποια σχέση μαζί της, να δεις τις αδυναμίες της και κατόπιν να κινηθείς εναντίον της! Έτσι, στα τυφλά τπτ δεν κάνεις..

    Τώρα, αν παραβλέψουμε την αστοχία του Κ. ε, τότε η αδυναμία σου να μπεις στο πνεύμα του δηλώνει …διάθεση για γκρίνια..
    Εν ολίγοις, μου φαίνεστε γκρινιάρης…
    Συγγνώμη Κάππα, σε άλλο ποστ θα είμαι πιότερο τζέντλεμαν!
    ;)

    **πότε, πότε αγαπητέ καλόν είναι να ζητάτε και τον ουρανό με τ’άστρα… δε ξέρετε τι γίνεται καμιά φορά!

  33. Φίλε Ο_Ποτέ_Ομοϊδεάτης,

    Κάτι δεν πάει καλά! Μα καθόλου καλά! Για κάνε έναν κόπο να διαβάσεις πώς ξεκίνησε η κουβέντα μας με τον Herr K. Και για να μην κάνεις κανένα κόπο -πλην αυτόν της ανάγνωσης βεβαίως!- επισυνάπτουμε αυτό το ξεκίνημα (3 σχόλια):

    1) LeftG700
    Φίλε Herr K.,
    Σοβαρό θέμα, άστοχη ανάλυση. Μάλλον η λαϊκή σοφία θα παραμείνει ακλόνητη…
    Τα λέμε.

    2) Herr K.
    Θεώρημα, το επιχείρημα του Τζ.Π. θα ταίριαζε με την ανωτέρω λαϊκή σοφία.
    Γεια σου Left. Δεν μάς είπες σε τι δεν σού πάει όμως. Δεν πειράζει, μιαν άλλη φορά.

    3) LeftG700
    Φίλε Herr K.,
    Γειά σου κι από μας. Δεν είπαμε σχεδόν τίποτα επειδή ακριβώς το ζήτημα είναι σοβαρό. Κι αυτό, ότι το ζήτημα είναι σοβαρό δηλαδή, αποτελεί μία πρώτη ένσταση, κάπως δυσδιάκριτη ενδεχομένως, αλλά πάντως ένσταση. (Εξ ου και το “σχεδόν τίποτα”). Μ’ αυτήν θέλουμε να πούμε ότι η σχετική “ελαφρότητα” (προσοχή στα εισαγωγικά, για να μη μας παρεξηγήσεις)) με την οποία αντιμετωπίζεις το θέμα, δεν βοηθάει και πολύ για να κλονιστεί η λαϊκή σοφία.
    Από κει και πέρα, αλλά επιγραμματικά (απαιτείται ποστ!): Υπάρχει κάτι στη λαϊκή σοφία που δεν μπορούμε να το περιφρονήσουμε. Εμείς (οι αριστεροί, όχι οι απολίτικοι κι οι δεξιοί!) το λέμε μ’ άλλα λόγια και έννοιες, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι δεν σχετίζονται με το ζήτημα. Λέμε ας πούμε, ότι η θεωρία πρέπει να επιβεβαιώνεται από την πράξη. Ή μιλάμε για αριστερή συνείδηση. (Αλήθεια τι σημαίνει “αριστερή συνείδηση”; Να μη την κοπανάμε από τις συνεδριάσεις για να δούμε Τσάμπιονς Λιγκ;). Ή λέμε: “Αυτός είναι συνεπής αριστερός”. Και πάει λέγοντας.
    Σταματούμε εδώ. Πιστεύουμε να γίναμε πιό κατανοητοί. Για περισσότερα; Το βάζουμε στο πρόγραμα για ποστ. Θα σε ενημερώσουμε εννοείται.
    Τα λέμε. Και χαρήκαμε που τα είπαμε.

    Αυτά τα ολίγα Φίλε Ο_Ποτέ_Ομοϊδεάτης. Δεν πιστεύουμε να σε βάλαμε σε μεγάλο κόπο έτσι; Σε κάθε περίπτωση, καλή ανάγνωση!

    Τα λέμε.

    ΥΓ. (Προς εαυτούς). Έλα Χριστέ και Παναγιά τσε οι Αγίοι ούλοι!…

  34. Άκου να δεις λεφτ,
    εγώ εδώ μπαίνω για να στριμώχνω τον Κάππα όχι για να το παίζω δικηγόρος του!
    Λοιπόν, το σχόλιο του Κ.
    (**Γεια σου Left. Δεν μάς είπες σε τι δεν σού πάει όμως. Δεν πειράζει, μιαν άλλη φορά.**) νομίζω πως τα λέει όλα. Τελικά σε ενοχλεί η λαϊκή σοφία, σα την ξανθούλα μας; Σ’ενοχλεί που ο Κ. βάζει την αριστερά να ‘απολογείται’ στη βδελυρή δεξιά λαϊκή σοφία; Τι θέλετε να πείτε, ποια η ένστασή σας τελικά!!?? Με δυο λόγια, δε χρειάζεται ποστ ολόκληρο….

    Βρε Κάππα, το κουρτσούδι μας, μόλις ήρθε από τα μπάνια της και την έστειλες για Banιο, δύο φορές?? Ή καταλάθος βρέθηκε στα σπαμ; Να προσέχεις τα σχόλια της μικρούλας μας.

  35. Kαλέ μου O_Ποτέ_Ομοϊδεάτη (εύστοχο ψευδώνυμο) ..τίποτα μα τίποτα δεν με πείραξε.
    Και πολύ το χάρηκα που με αντιμετωπίσατε αναλόγως της ιδιότητας μου …τι διάολο….χρόνια παλεύω με τις ντεκαπάζ ,να πάνε χαμένα???

    Μόνο που να ….δεν σκεφτήκατε ίσως…πως…στους καιρούς μας , οι ντεκαπάζ να είναι κι αυτές …μια λύση!!!

    Οσο για το Κουίζ που θέσατε ,φαντάζομαι θα έχετε και την απάντηση !!
    Δεν μας την ρίχνετε…γιατί ξέρετε είμαι και fun της ρήσης *Γηράσκω αεί διδασκόμενος*
    Θα περιμένω…γιατί μπορεί να έχουμε έναν,να δείτε πως το λέτε εσείς οι μη Ξανθοί ….,εποικοδομητικό διάλογο , νομίζω!

    Εν ολίγοις τί ακριβώς πρέπει ο μαστρο καθηγητής να κάνει για να μην κινδυνεύσει να θεωρηθεί αριστερός με δεξιά τσέπη….
    Θα μου μιλήσετε όμως σε λαική γλώσσα ,γιατί μάνα μου εμείς οι Ξανθιές των ΔΠ. ,εκεί στα κομμωτήρια έχουμε μάθει να τα ξασπρίζουμε όλα …όπως ακριβώς κάνει και η ντεκαπάζ στην τρίχα της κεφαλής μας…(σε περίπτωση που δεν ξέρατε τι κάνει η ντεκαπάζ)

    Και έχω και μια ένσταση….
    Ενώ ξεκινά ωραία με τη λαϊκή σοφία αμέσως της βάζει την ετικέτα της δεξιάς λαϊκής σοφίας. Το κάνει αυτό ο Κάππα και του το έχω ξαναπεί στο παρελθόν. Μιλά απαξιωτικά για τη γνώμη του λαού, εδώ ταυτίζει τη λαϊκή σοφία με τη δεξιά σοφία την απολίτικη και γιατί όχι την τάχα σοφία

    Αυτήν την λαίκη σοφία μου την προέβαλε η γιαγιά μου (που πολύ την αγαπούσε την Αννα Μαρία ) , πολλά πολλά χρόνια πρίν ως τρόπο για να με αποτρέψει από την αριστερά εκεί γύρω στα 20 μου….
    Ας μην είμαστε υπερβολικοί και μια κουβέντα την προβάλουμε ως λαική σοφία!!!

    Σε φιλώ…

  36. Κάππα μου, μετά από το γλυκύτατο σχόλιο της ξανθούλας μπορείς να κάτσεις για ένα τέταρτο της ώρας στη γωνία, τιμωρία. Παλιά τιμωρία από την εποχή της γιαγιάς και της ΆνναςΜαρίας….

    Ξανθούλα, από τα νιάτα μου ( ακόμη και τώρα) με φωνάζανε ξανθούλη.. μαζί σου είμαι, σε καταλαβαίνω….
    Σχετικά με τον κυρ καθηγητή, νομίζω, δε μπορεί να κάνει τπτ… μία τσέπη έχει κι αυτή δεξιά και μάλιστα κωλοτσέπη…. Ένας τέτοιος, ο καημένος, έκλεισε στην ντουλάπα του σπιτιού του τους μαθητές του για να γλιτώσει τις ποινές καθώς αστυνομικοί έκαναν έφοδο! Ποινικό αδίκημα, γαρ… Καμία απορία, ξανθούλα;
    Τέλος, απ’ό,τι καταλαβαίνω, εσύ θα πήρες το ξανθό από το σόι του παππού, ε?
    Τη γιαγιά την κόβω μελαχρινή!
    ;)

    Εσείς οι ξανθούλες με τα φιλιά … κυκλοφορούν κι αυτοί οι ιοί εσχάτως… να τα περιορίσετε, να τα περιορίσετε!

  37. χαχαχαχαχα!!!

    Δυστυχώς θα σας απογοητεύσω……όλοι τους μελαχρινοί…!!!

    Τόσο που ως παιδί ένα ψυχολογικό το είχα …πως στην ευχή βγήκα ξανθιά..μέχρι που μου λύθηκε η απόρια….από τον παππού….

    Κάποιος πρόγονος λέει …γεννεές 14 πριν …..!! Τι σου είναι τα γονίδια όμως??

    Τεσπά…!!

    Αυτήν την κωλοτσέπη ,να την προσαρμόσουμε λίγο δεν το βλέπετε εεε????

    ααααααααα όσο για τα φιλιά…..θα σας απογοητεύσω ,εκτελώ εντολές!!!

  38. Ε,καλά δεν είπα οτι θα πέσω και στη γενιά μέσα! Τον παππού όμως τον έπιασα… κανας τζακ σπαροου θα ήταν ο πάππος, από τις χώρες του βορρά ;)

    Στρατευμένη σε κόβω! Είσαι υποκομαντάντε; Έχεις εντολές για διασπορα του ιού;

    Να πω της μάνας μου να βγάλει τη σίνγκερ να την ξιλώσουμε και να τη βάλουμε αριστερά; Το πίσω μπρος δε γίνεται! Πίσω θα μείνει!!

  39. Φίλε Ο_Ποτέ_Ομοϊδεάτης,

    Ωραίος είσαι! Αφού πρώτα έχεις βγάλει «συμπεράσματα» για το τι υποστηρίζουμε χωρίς να έχεις διαβάσει τι γράψαμε, τώρα που στα επισυνάψαμε μας λες ότι εξηγεί τα πάντα για όσα υποστηρίζουμε η απάντηση του Herr K.! Παρ’ όλ’ αυτά, μετά μας ρωτάς τι ακριβώς υποστηρίζουμε! Εκτός από το ανέκδοτο με τους κουφούς που ήδη αναφέραμε, μας θυμίζεις και το «Γειά σου Γιάννη» «Κουκιά σπέρνω»!

    Συνέχισε να σπέρνεις κουκιά φίλε μας. Απ’ ό,τι είδαμε δεν είσαι ο μόνος. Έχετε ξεκινήσει έναν διάλογο με αφορμή ένα ποστ οι ασάφειες του οποίου θυμίζουν κρυπτογραφημένο μήνυμα της SAS! Η δε πλάκα είναι, ότι ο αποστολέας του μηνύματος έχει ξεχάσει πού έχει βάλει τα «κλειδιά» και δεν μπορεί ούτε ο ίδιος να το αποκρυπτογραφήσει! Καλά ξεμπερδέματα! Αν και υποπτευόμαστε ότι είναι η τελευταία ευχή που επιθυμείτε ορισμένοι. Εσείς έχετε ανάγει τον διάλογο σε νέο επιτραπέζιο παιχνίδι. Γιατί δεν πάτε να το κατοχυρώσετε στη Hasbro; Απ’ ό,τι ξέρουμε, δίνει καλά λεφτά!…

    Τα λέμε

  40. λεφτ,
    «…η σχετική “ελαφρότητα” με την οποία αντιμετωπίζεις το θέμα, δεν βοηθάει και πολύ για να κλονιστεί η λαϊκή σοφία…»
    Tα παραπάνω λόγια σας οδηγούν κάποιον αναγνώστη στο να βγάλει ένα πρώτο συμπέρασμα οτι επιθυμία σας είναι να κλονιστεί η λαϊκή σοφ. Έτσι νομίζω! Αν έχω δίκιο, σας ξαναλέω, τζάμπα γκρινιάζετε!

    Τελικά ένα σχόλιο έφτανε!
    Αυτοί είναι οι αριστεροί, κύριοι! Πνίγονται σε μια κουταλιά λαϊκής σοφίας!

  41. Τελικά ο μόνος με λαϊκή σοφία εδώ μέσα είναι ο Λεφτ. Τ’ακούς Ποτέ_Ομοϊδεάτη;

    Βέβαια η συζήτηση έχει ξεφύγει ας επανέλθω όμως – παρόλο που νομίζω ότι ο Γιάννης, κυρίως, και εμείς οι υπόλοιποι δευτερευόντως έχουν διευκρινίσει τα περισσότερα

    * ο Λεφτ ρωτάει τι αποδέχομαι από τη λαϊκή σοφία και τι όχι. Είναι σαφές από το άρθρο ότι αποδέχομαι τα τρια σημεία που αναφέρω (γι αυτό και τη λέω εύστοχη) και την κατακρίνω ως προς ένα τέταρτο σημείο. Δεν θίγω όμως το σημείο που αναπτύσσει ο Πλάνητας. Ρωτάει επίσης ποιές ενστάσεις προσυπογράφω. Εδώ είναι κάπως πιο σύνθετο. Δεν λέω ότι οι ενστάσεις είναι ψευδείς αλλά ότι διατυπώνονται καταχρηστικά, (βλ. αναλογικά άρθρο 281 του Αστικού Κώδικα)

    * Ποτε_Ομοϊδεάτη, διαφωνείς που ταυτίζω λαϊκή σοφία με δεξιούς και απολίτικους. Ομως η συγκεκριμένη εκφέρεται όντως από δεξιούς και απολίτικους και όχι από αριστερούς. Λες ότι μιλάω απαξιωτικά για τη λαϊκή σοφία. Δεν είμαι σίγουρος. Προσπαθώ να την τοποθετήσω στις σωστές της διαστάσεις. Ούτε την απορρίπτω αξιωματικά ούτε τη θεωρώ θέσφατο.

  42. Φίλε Ο_Ποτέ_Ομοϊδεάτης,

    Ναι, η λαΪκή σοφία κάπου πρέπει να κλονιστεί! Πού; Στα σημεία εκείνα όπου έχει ενσωματώσει την ιδεολογία των κυρίαρχων τάξεων.

    Και κάπου πρέπει να μας διδάξει! Πού; Στα σημεία όπου μας δείχνει την συσσωρευμένη εμπειρία της πραγματικής κοινωνικής ζωής όπως τη βιώνουν οι άνθρωποι.

    Αν ήσουν αριστερός, θα τα ‘ξερες όλ’ αυτά. Μικρό το κακό. Εδώ έχει χάσει τη μπάλα ο Herr K. που είναι!…

    Τα λέμε.

  43. Λεφτ,
    To ποιος έχει χάσει τη μπάλα είναι μεγάλη κουβέντα! Αρκεί να σου πω πως καλύτερα για σένα κάποιος να διαβάσει τα σχόλια από το τελευταίο χρονικά προς τα παλαιότερα! Έτσι φαίνεσαι πιο νορμαλ! Το 2ο σχόλιό σου από το τέλος είναι και το πιο κατατοπιστικό…. καλό θα είναι να βάλεις λίγο σε τάξη τα νοήματά σου!

    Δεν είδα κανέναν άλλον να γελά παρά μόνο τη γλυκύτατη ξανθούλα, και φυσικά όχι εις βάρος σου!

    Καππα,
    η Λ.Σοφία προϋπάρχει των αριστερών/δεξιών και φυσικά είναι λαϊκών προδιαγραφών (όσες προσπάθειες και να κάνεις δεν μπορείς να αλλάξεις τις προδιαγραφές, είναι ΠΟΠ, τέλος.) και έχει μια φυσική αποστροφή στις ιδεολογίες κυρίαρχων τάξεων και φυσικά στο να ενσωματώσει τα ιδεολογήματά τους. Τα άλλα που λέει ο λεφτ είναι αόριστα και πέφτουν στο κενό. Εκτός κι αν μας φέρει κανένα απτό παράδειγμα….. σε κανα μήνα…. ;)

    Τώρα αν οι αριστεροί ‘πάσχουν’ είναι άλλο θέμα και επ ουδενί δεν μπορούν να περιορίζουν την ισχύ της! Δε το έχουν…. Ούτε αυτό! Να κοιτάξουν πώς να προφυλάξουν τα ματάκια τους, που τα βγάζουν μόνοι τους!
    Και φυσικά επειδή δεν ταυτίζεται με τη Δεξιά λαϊκή σοφία δεν έχει ανάγκη να δικαιολογεί κουτοπόνηρα τις όποιες ανηθικότητες ένθεν και ένθεν! Αυτά που λέτε, λοιπόν, να τα πείτε σε κανέναν άλλον!

    Βλέπω τρέχεις και τον αστικό κώδικα! Και, νομοδιδάσκαλος! Εκεί που μου θύμισες τους Φαρισαίους τώρα το έδεσες το πράμα ;)

    **λεφτ, ένας είμαι!

  44. Φίλε Ο_Ποτέ_Ομοϊδεάτης,

    Τώρα αρχίζουμε να καταλαβαίνουμε γιατί δεν είσαι ομοϊδεάτης!

    1) Έχεις μια ορισμένη δυσκολία να «διαβάζεις» αριστερά κείμενα. (Αυτό πρέπει να τα λάβουμε σοβαρά υπ’ όψη μας εμείς οι αριστεροί. Πρέπει να μας καταλαβαίνουν και οι έχοντες δυσκολίες μάθησης).

    2) Παίρνεις τα σοβαρά για αστεία. Και

    3) Παίρνεις τα αστεία για σοβαρά.

    Με τόσες ελλείψεις, μάλλον φτηνά τη γλυτώνεις!

    Τα λέμε. :-)

  45. Ποτέ_Ομοϊδεάτη,
    μπορεί να σου θυμίζω Φαρισαίο, αλλά δεν βλέπω κάποια διαφωνία με το τελευταίο μου σχόλιο («Ομως η συγκεκριμένη εκφέρεται όντως από δεξιούς και απολίτικους και όχι από αριστερούς»)

    Γιατί η λαϊκή σοφία να μην μπορεί να είναι κουτοπόνηρη εκτός από εύστοχη; Πολύ αριστερίστικη η άποψη σου!

  46. ΑΠΟΓΕΥΜΑΤΙΝΕΣ ΣΚΕΨΕΙΣ

    71 σχόλια (μαζί μ’ αυτό)! Τα 16 δικά μας -22,54%!- χώρια αυτά που προκαλέσαμε.

    Ηθικόν (και πρακτικόν) δίδαγμα για τους φιλόδοξους μπλόγκερς:

    Γράφετε ασαφώς!

  47. Εχω ένα καλυτερο δίδαγμα:
    γράφετε πράγματα που είναι ήδη γνωστά ή που δεν ενδιαφέρουν κανέναν ή που είναι αποδεκτά από όλους – έτσι κανείς δεν θα έχει δυσκολία κατανόησης

  48. Ο Χριστός να μας φυλάει από τον κομμουνισμό!
    Ουυυυ 666! Μετανοείτε, θα σας κάψουν οι φλόγες της κολάσεως!
    Ο Λεφτ εξαιρείται (είναι άκρως συμπαθής)!
    Η Ξανθιά στην πυρά, στην πυρά, με τους ξενέρωτους!
    Ο Κάπα θα το σκεφτώ!
    Ο Ομοϊδεάτης εξορία στη βίλα Μητσοτάκη!
    Έρχεται η βασιλεία του Κυρίου.
    Μετανοείτε!…

  49. Το βασικό είναι το από που εκπορεύεται και όχι από ποιους εκφέρεται και για ποιους λόγους από άλλους απαξιώνεται!
    Η λαϊκή σοφία είναι βιωματική συνείδηση του λαού, δεξιού/αριστερού χωρίς φόβους και πάθη! Τώρα αν οι αριστεροί έχουν κι εκεί πρόβλημα ας το κοιτάξουν κι αυτό! Τελικά παντού παρουσιάζουν πρβλμ??

    Μα ποιος ‘σωστός’ αριστερός δε θα έλεγε για τον κυρ καθηγητή του κουίζ οτι έχει δεξιά το πορτοφόλι?? Μήπως είσαι υπερβολικός όταν λες οτι εκφέρεται μόνο από τους δεξιούς ….?

    **Εντάξει δε σε είπα και Καϊάφα!

  50. Φίλε Herr K.,

    Δεν σε είπαμε και καμπούρη για να αντιδράς σαν σκαντζόχοιρος! Η απάντηση στην κριτική με αντικριτική δείχνει παιδική ανωριμότητα. Το χειρότερο: Μικροψυχία. Πρόσεξέ το!

    Τα λέμε.

  51. HerrK,
    μήπως θα έπρεπε να σκεφτείτε και το άλλο δίδαγμα;

    Να γράφετε από δεξιά προς αριστερά και από το τέλος προς την αρχή για γρήγορα συμπεράσματα!;
    Όχι για κανέναν άλλον, για μένα τον φουκαρά που έχω μαθησιακές δυσκολίες. Και για να μη μαζεύονται τόσα σχόλια, βρε παιδί μου, τζάμπα και βερεσέ και χαθούμε στο μέτρημα. Δε τα πάω καλά και με τη στατιστική…..
    ;)

  52. η λαϊκή σοφία (η συγκεκριμένη) μπορεί
    1. είτε να χρησιμοποιείται, από απολίτικους/δεξιούς, με σκοπό την έμμεση δικαίωση της δεξιάς/»απολίτικης δεξιάς» πολιτικής πρακτικής
    2. είτε να χρησιμοποιείται, από μη «απολίτικους/δεξιούς» με σκοπό είτε
    α. την κατάκριση τής απολίτικης χρήσης τής λαϊκής σοφίας δίχως όμως η κατάκριση αυτή να συνεπάγεται άρνηση της εγκυρότητας της λαϊκής σοφίας
    β. την κατάκριση, ανεξάρτητα από τους απολίτικους/δεξιούς (δηλ. σα να μην υπήρχαν), προς όσους ομοϊδεάτες αγορεύουν περί αριστεράς και αγώνων από τα βόρεια προάστεια. γιατί κι αυτό είναι, κυρίως για δημόσια πρόσωπα, τμήμα της πολιτικής τους. αν θα «μετακομίσουν από τα β.π.» αφότου γίνει η επανάσταση, μοιάζουν με χριστιανούς που θα μετανοήσουν μόνο στο νεκροκρέβατο.

    άρα δεν (μπορεί να) υπάρχει καταδίκη της λαϊκής σοφίας, αλλά ορισμένων χρήσεών της.

    τώρα, αν η λαϊκή σοφία είναι αριστερή, δεξιά ή απολίτικη, νομίζω ότι εξαρτάται:
    ορισμένα τμήματά της (παροιμίες κλπ) μοιάζουν για απολίτικες, άλλες για δεξιές (τύπου κοίτα την πάρτη σου), άλλες για αριστερές. αλλά και πάλι εξαρτάται με ποιο σκοπό κι από ποιους χρησιμοποιούνται. η συγκεκριμένη παροιμία μοιάζει περισσότερο με απολίτικη/δεξιά, αλλά δεν συνεπάγεται σε κάθε περίπτωση ότι οι χρήστες της είναι απολίτικοι/δεξιοί

  53. Κι εγώ νομίζω ότι κάνει καλή σύνθεση ο Γιάννης και απαντά και στον Π_Ομοϊδεάτη.

    Ολα τα ωραία πράγματα όμως έχουν ένα τέλος. Γι’ αυτό να ευχαριστήσω την κα Λουκά για την έκφραση των απόψεών της, το Λεφτ για τις πολύτιμες συμβουλές του και τους υπόλοιπους που μπήκανε τον κόπο να συμμετάσχουν στο διάλογο.

    Ραντεβού αύριο πρωι με το συναρπαστικό θέμα: η γραμμή για τις προσεχείς εκλογές

  54. Καλά κατάλαβα. Όπως και να χει, ανασύρεις στο δικό σου πιο πάνω κείμενο διαστάσεις που αν και πολλές φορές έχω επίσης σκεφτεί, δεν διατύπωσα. Και τις θεωρώ ιδιαίτερα σημαντικές ως σημεία αντίστασης στον δεξιό λαϊκισμό.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s